بک، آ. (1976). شناختدرمانی و مشکلات روانی. ترجمۀ م. قراچه داغی (1369). تهران: نشر ویس.
پروچاسکا، ج. و نورکراس، ج.س. (2007). نظامهای رواندرمانی. ترجمۀ ی. سیدمحمدی (1390). تهران: رشد.
جلیلی مقدم، م. (1391). بررسی و نقد اخلاق رواقی. اخلاق، 7، 101ـ126.
جلیلی مقدم، م. (1391). بررسی و نقد اخلاق رواقی. اخلاق، 7، 101ـ126.
جوادی، م. (1374). جاودانگی اصول اخلاقی و نظریۀ اعتبارات. معرفت، 15، 53ـ68.
حسنى، ع. (1392). نقد و بررسى اومانیسم جدید. معرفت فلسفی، 3، 115ـ144.
حقیقت، ص.، و میرموسوی، ع. (1381). مبانی حقوق بشر. تهران: مؤسسۀ فرهنگی دانش و اندیشۀ معاصر.
خاکبازان، ن.، مصباح، ع.، و رفیعی هنر، ح. (1398). تأثیرات نسبیگرایی معرفتی و اخلاقی در شناختدرمانی و نقد آن براساس اندیشۀ اسلامی، معرفت فلسفی، 63، 102ـ123.
دورانت، و. (1378). تاریخ تمدن. تهران: علمی و فرهنگی.
ذوالقدر، م.، و محمدزاده، و. (1393). حقوق بشر و جهانبینیها و نسبیگرایی. مطالعات حقوق بشر اسلامی، 6، 61ـ72.
رضى، م. (1414ق). نهجالبلاغه (للصبحی صالح). قم: نشر هجرت.
شارف، ر. (1996). نظریههای رواندرمانی و مشاوره. ترجمۀ م. فیروزبخت (1381). تهران: خدمات فرهنگی رسا.
شفیعآبادی، ع.، و ناصری، غ. (1383). نظریههای مشاوره و رواندرمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
صادقی، ا.، و براز، ف. (1390). نسبت اخلاق رواقی با دیدگاه طبیعتگرایانه. اخلاق، 23، 151ـ178
طباطبائى، م. ح. (1417ق). المیزان فى تفسیرالقرآن. قم: جامعۀ مدرسان.
قرآن کریم
کاپلستون، ف. (1975). تاریخ فلسفۀ یونان و روم. ترجمۀ ج. مجتبوی (1380). تهران: علمی و فرهنگی.
کلینی، م. (1365). فروع کافی. تهران: دارالکتب الاسلامیة.
کوری، ج. (2011). نظریه و کاربست مشاوره و رواندرمانی. ترجمۀ ی. سیدمحمدی(1391). تهران: نشر ارسباران.
کیمیایی، ع.، دلاور، ع.، شفیع آبادی، ع.، و صاحبی، ع. (1385). بررسی و مقایسۀ تأثیر شناختدرمانی بک با شناختدرمانی تیزدل و تلفیق آن با نرمشهای یوگا در افسردگی اساسی. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 6، 87ـ114.
مازندرانی، ا.، یوجینیا آگیلار ـ وفایی، م.، و اسماعیلی نسب، م. (1399). تدوین درمانشناختی ـ رفتاری بیخوابی مطابق با فرهنگ ایرانی. روانشناسی فرهنگی، 1، 1ـ34.
متاجی نیمور، ع.، قزلسفلی، م. و پولادی، ک. (1393). جایگاه مفهوم لوگوس در اندیشۀ برابری و نظام جهانی رواقی. جستارهایی در فلسفه و کلام، 13، 101ـ126.
مزیدی، م.، و شیخالاسلامی، ر. (1388). مبانی وجودشناختی و انسانشناختی روشهای تربیتی انسان از دیدگاه قرآن و سیرۀ پیامبراعظم(ص). اسلام و پژوهشهای تربیتی، 1، 111ـ142.
مصباح یزدی، م. ت. (1384). آموزش عقاید. تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل سازمان تبلیغات اسلامى.
مصباح یزدی، م. ت. (1390). سجادههای سلوک. قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشى و پژوهشى امامخمینى(ره) (قدس سره).
مصباح یزدی، م. ت. (1391). فلسفۀ اخلاق. قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشى و پژوهشى امامخمینى(ره) (قدس سره).
مصباح یزدی، م. ت. (1392). انسانسازی در قرآن. قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشى و پژوهشى امامخمینى(ره) (قدس سره).
مصباح یزدی، م. ت. (1394الف). نقد و بررسی مکاتب اخلاقی. قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشى و پژوهشى امامخمینى(ره) (قدس سره).
مصباح یزدی، م. ت. (1394ب). پیشنیازهای مدیریت اسلامی. قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) (قدس سره).
مطهری، م. (1362). نقدی بر مارکسیسم. تهران: صدرا.
مطهری، م. (1369). مقدمهای بر جهانبینی اسلامی: جهانبینی توحیدی. تهران: صدرا.
مطهری، م. (1385). آشنایی با علوم اسلامی (کلام، عرفان و حکمت عملی). تهران: صدرا.
میرزایی، خ. (1390). شیوۀ عملی مقالهنویسی. تهران: جامعهشناسان.
نینان، م.، و درایدن، و. (2006 ). درمان شناختی. ترجمۀ م. تبریزی و م. رضاپور (1388). تهران: دانژه.
هاوتون، ک.، پال سالو، ک.، یانگ، ک.، و کلارک، د. (1989). رفتاردرمانی شناختی: راهنمای کاربردی در درمان اختلالهای روانی. ترجمۀ ح. قاسمزاده (1376). تهران: ارجمند.
الیس، آ. (1988). هیچ چیز نمیتواند ناراحتم کند، آره هیچ چیز!. ترجمۀ و. عرفانی و م. فیروزبخت (1382). تهران: انتشارات رسا.
الیس، آ.(2001). احساس بهتر، بهتر شدن، بهتر ماندن. ترجمۀ م. فیروزبخت (1382). تهران: رسا.
الیس، آ.، و بکر، ا. (1982). زندگی شادمانه. ترجمۀ م. فیروزبخت و و. عرفانی (1387). تهران: رسا.
یوهانسون، ث. (2010) دین و معنویت در رواندرمانی و مشاوره. ترجمۀ ف. براتی سده(1391). تهران: رشد.
Beck, A.T., Rush, A.J., Shaw, B.F., & Emery, G. (1979). Cognitive Therapy of Depression. New York: Guilford Press.
Blakburnn, I.M.,& Davidson, K.M.(1990). Cognitive Therapy For Depression And Anxiety, Blac Kwell Scientific Publication.
Bond, W.F. & Dryden, W. (2002). Handbook of Brief Cognitive Behaviour Therapy: Definition and Scientific. John Wiley & Sons, Ltd.
Dobson, K. S. & Dozois, D. J. A.(2010). Historical and philosophical bases of the Cognitive- behavioral therapies,In: Handbook of cognitive-behavioral therapies, editor Keith S. Dobson. The Guilford Press.
Ellis, A. (1962). Reason and Emotion in Psychotherapy. Secaucus, New Jersey: Citadel Press.
Ellis, A. (1994). Reason and Emotion in Psychotherapy (revised edition). New York: Carol Publishing Group.
Ellis, A.(1985). Reason & Emotion in Psychology Therapy. New York: Castilla International.
Ellis, A., & Harper, R.A. (1997). A Guide to Rational Living. North Hollywood, CA: Wilshire Books.
Ellis, A., & Kwee, M. (1998). The Interface between Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) And Zen. Journal of Rational Emotive & Cognitive Behavior Therapy, 16, 5-43.
Froggatt, Wayne.(2009). A Brief Introduction To Cognitive-Behaviour Therapy, New Zealand Centre for Cognitive Behaviour Therapy.
Long, A.A. & Sedely, D.N.(1987). The Hellenistic Philosophers. New York : Cambridge University Press
Murgial, E., & Diaz, K. (2015). The philosophical foundations of cognitive behavioral therapy: Stoicism, Buddhism, Taoism, and Existentialism. Journal of Evidence-Based Psychotherapies, 15(1) , 37-50.
Robertson, D. (2010). The Philosophy of Cognitive- Behavioural Therapy (CBT), Karnac Books Ltd.
Robinson, A. (2018). Emotion-Focused Therapy for Autism Spectrum Disorder: A Case Conceptualization Model for Trauma-Related Experiences, Journal of Contemporary Psychotherapy, 48(3), 133-143.
Still, A., & Dryden, W. (1999). The Place of Rationality in Stoicism and REBT, Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 17(3), 143-164.