اسعدی، س م.، فرناز، ا.، اچ نایت، ک.، اچ الفنباین، م.، و فرزین، ر. (1385). رابطۀ فردگرایی و جمعگرایی با شیوۀ دانستن مستقل و ارتباطی در دانشجویان ایرانی و آمریکایی. تازههای علومشناختی، 8 (1)، 1722.
آنماری ر.، و اودیل، ب. (1971). روانشناسی اجتماعی (مقدمهای بر نظریهها، آیینها در روانشناسی اجتماعی). ترجمۀ س.م. دادگران (1370). تهران: مروارید.
پاینده، م.، و جعفرزادهپور، ف (1389). بررسی رابطۀ میزان هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان دهدشت. پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، 5 (5)، 101122.
خالقیفر، م. (1381). بررسیهای ارزشهای مادی و فرامادی جوانان تحصیلکردۀ ایرانی و عوامل مؤثر بر آن و رابطۀ آن با برخی از نشانگان فرهنگی. نامۀ پژوهش فرهنگی، 7 (3)، 107158.
خواجهنوری، ب. (1385). بررسی رابطۀ مؤلفههای فرایند جهانی شدن و مشارکت اجتماعی زنان مطالعۀ موردی: تهران، شیراز و استهبان. رسالۀ دکتری جامعهشناسی دانشگاه شیراز.
خواجهنوری، ب.، پرنیان، ل.، و جعفری، م. (1392). مطالعۀ رابطۀ جهانی شدن فرهنگی با فردگرایی و جمعگرایی جوانان موردمطالعه: شهر شیراز. جامعهشناسی کاربردی، 24 (4)، 4366.
خواجهنوری، ب.، و مقدس، ع ا. (1388). رابطۀ بین تصور از بدن و فرایند جهانی شدن، مطالعۀ موردی: زنان شهرهای تهران. جامعهشناسی کاربردی دانشگاه اصفهان، 20 (1)، 124.
خیر، م. (1388). مقایسۀ اهداف زندگی در دانشجویان سال اول رشتههای علوم تربیتی و روانشناسی در ایران و آمریکا. روانشناسی و علوم تربیتی، 39 (3)، 6997.
سبزهآرای لنگرودی، م.، سرافراز، م ر.، و قربانی، ن. (1394). بررسی ویژگیهای روانسنجی شاخص آرزو. مطالعات روانشناختی، 11 (1)، 97115.
سهامی، س. (1387). اولویتهای ارزشی دانشجویان. پژوهشنامۀ علوم اجتماعی، 2 (2)، 1839.
علیقامیمه، م.، آگیلاروفایی، م.، و رسولزاده طباطبایی، س ک. (1388). الگوی صلاحیت روانی اجتماعی تایلر: مقایسۀ دانشجویان ایرانی و لبنانی. روانشناسی تحولی، 6 (21)، 4754.
کارشکی، ح.، گراوند، ه.، و دهقانی نیشابوری، م. (1391). نقش شکاف بین اهداف و آرزوها و شانس دستیابی به آنها در شادکامی دانشجویان. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 2 (2)، 133154.
کرمی، ب.، و هاشمزاده، ا. (1389). مطالعۀ جامعهشناختی برخی از اولویتهای ارزشی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس ایران و دانشگاه میسور هندوستان. مطالعات جامعهشناسی، 2 (6)، 157171.
کلائی، ا.، خدادادی سنگده، ج.، و گوهریپور، م. (1397). شناسایی بسترهای فرهنگی اجتماعی شکلدهندۀ رضایت از ازدواج. روانشناسی فرهنگی، 2 (1)، 7999.
محمدی، ش. (1387). ارتباط بینفرهنگی دو کشور ایران و هند درخصوص ویژگیهای شخصیتی و رابطۀ آن با خشنودی شغلی دبیران. علوم تربیتی و روانشناسی، 15 (1)، 3352.
مرتضوی، ش. (1370). آشنایی با روانشناسی بینفرهنگی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
نجاتی، و. (1391). بررسی شاخصهای عصبشناختی فرهنگ مردم ایران و تدوین کاربستهای آن در طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. طرح پژوهشی، مرکز بررسیهای استراتژیک.
نصراصفهانی، ع.، نظری، ح.، و احمدی، ع. (1392). بررسی ساختار اوقات فراغت جوانان شهر اصفهان با تأکید بر جایگاه تربیت بدنی و ورزش. شیراز: مجموعهمقالات کنگرۀ ملی اوقات فراغت و سبک زندگی، صص 714729.
وثوقی، م.، میرزایی، ح.، و رحمانی، ج. (1384). فردگرایی و جمعگرایی ایرانیان از دید سیاحان خارجی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 1 (2 و 3)، 303322.
ولف، س. (1382). معنای زندگی. ترجمۀ م.ع. عبدالهی. فلسفه و الهیات: نقد و نظر، 8 (3029)، 2737.
Abela, A. M. (2005). Shaping a national identity: Malta in the European Union. International Journal of Sociology, 35(4), 10-27.
Bardi, A., & Schwartz, S. H. (1996). Relations among sociopolitical values in Eastern Europe: Effects of the communist experience? Political Psychology, 17 (3), 525-549.
Berry, J. W., Poortinga, Y. H., Pandey, J., Segall, M. H., & Kâğıtçıbaşı, Ç. (1997). Handbook of cross-cultural psychology: Theory and method (Vol. 1): John Berry.
Cox, D. T., Hudson, H. L., Plummer, K. E., Siriwardena, G. M., Anderson, K., Hancock, S.,... & Gaston, K.J. (2018). Covariation in urban birds providing cultural services or disservices and people. Journal of applied ecology, 55(5), 2308-2319.
Côté, J. E. (2006). Acculturation and Identity. Human Development, 49(1), 31-35.
Cox, W. M., & Klinger, E. (2011). Handbook of motivational counseling: Goal-based approaches to assessment and intervention with addiction and other problems: John Wiley & Sons.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11(4), 227-268.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2011). Levels of analysis, regnant causes of behavior and well-being: The role of psychological needs. Psychological inquiry, 22(1), 17-22.
Deci, E. L., & Vansteenkiste, M. (2003). Self-determination theory and basic need satisfaction: Understanding human development in positive psychology.
Evans, P., McPherson, G. E., & Davidson, J. W. (2013). The role of psychological needs in ceasing music and music learning activities. Psychology of Music, 41(5), 600-619.
Feather, N. T. (1975). Values in education and society: Free Press.
Green, E. G., Deschamps, J.-C., & Paez, D. (2005). Variation of individualism and collectivism within and between 20 countries: A typological analysis. Journal of cross-cultural psychology, 36(3), 321-339.
Grouzet, F. M., Kasser, T., Ahuvia, A., Dols, J. M. F., Kim, Y., Lau, S.,... Sheldon, K. M. (2005). The structure of goal contents across 15 cultures. Journal of personality and social psychology, 89(5), 800-816.
Stein, L., Jenkins, H., Ford, S., Green, J., Booth, P., Busse, K., et al. (2014). Spreadable media: creating value and meaning in a networked culture. cinema Journal, 53(3), 152-177.
Heine, S. J., Lehman, D. R., Markus, H. R., & Kitayama, S. (1999). Is there a universal need for positive self-regard? Psychological review, 106(4), 766-794.
Heiserman, R. L. (1978). Early Identification of Nonpersisting Beginning Students, Oklahoma State University.
Hofstede, G. (1980). Culture and organizations. International studies of management & organization, 10(4), 15-41.
Hofstede, G. (1981). Management control of public and not-for-profit activities. Accounting, Organizations and society, 6(3), 193-211.
Inglehart, R. (1981). Post-materialism in an environment of insecurity. American political science review, 75(4), 880-900.
Inglehart, R. (1990). Values, ideology, and cognitive mobilization in new social movements. Challenging the political order: new social and political movements in western democracies, 43-66.
Inglehart, R. (1997). Modernization and Post-modernization.. Cultural, Economic.
Inglehart, R. F. (2010). Faith and freedom: Traditional and modern ways to happiness. In E. Diener, J. F. Helliwell, & D. Kahneman (Eds.), International differences in well-being (pp. 351–397). Oxford University Press.
Kasser, T. (1996). Aspirations and well‐being in a prison setting 1. Journal of Applied Social Psychology, 26(15), 1367-1377.
Kasser, T., & Ryan, R. M. (1993). A dark side of the American dream: correlates of financial success as a central life aspiration. Journal of personality and social psychology, 65(2), 410-422.
Kasser, T., & Ryan, R. M. (1996). Further examining the American dream: Differential correlates of intrinsic and extrinsic goals. Personality and social psychology bulletin, 22(3), 280-287.
Minkov, M. (2009). Predictors of differences in subjective well-being across 97 nations. Cross-cultural research, 43(2), 152-179.
Sheikholeslami, R., & Arab-Moghaddam, N. (2010). Relations of autonomy and adjustment in Iranian college students: a cross-culture study of self-determination theory. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5 (2010), 1831-1835.
Nasehi- Behnam,v. (1985). Change and the Learning family. Current Anthropology, 26 (5),557-562.
Ohbuchi, K.-I., Fukushima, O., & Tedeschi, J. T. (1999). Cultural values in conflict management: Goal orientation, goal attainment, and tactical decision. Journal of cross-cultural psychology, 30(1), 51-71.
Oishi, S., & Diener, E. (2003). Culture and well-being: The cycle of action, evaluation, and decision. Personality and social psychology bulletin, 29(8), 939-949.
Oishi, S., Diener, E., Lucas, R. E., & Suh, E. M. (2009). Cross-cultural variations in predictors of life satisfaction: Perspectives from needs and values. In Culture and well-being (pp. 109-127): Springer.
Oyserman, D., Coon, H. M., & Kemmelmeier, M. (2002). Rethinking individualism and collectivism: evaluation of theoretical assumptions and meta-analyses. Psychological bulletin, 128(1), 3-72.
Pervin, L. A. (2015). Goal concepts in personality and social psychology: Psychology Press.
Powers, S. B. (2013). Implications of Individualism and Collectivism on the Individual's Social Identity.
Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
Smith, P. B., and Schwartz, S. H. (1997). Values. In J. W. Berry, M. H. Segall and C. Kagitcibasi (Eds). Handbook of Cross- Cultural Psychology (75-118). Boston: Allyn and Bacon.
Smith, P. B., Peterson, M. F., & Schwartz, S. H. (2002). Cultural values, sources of guidance, and their relevance to managerial behavior: A 47-nation study. Journal of cross-cultural psychology, 33(2), 188-208.
Tavakoli, M. (2012). Do Iranian and Canadian females make different personal decisions? Sociology Mind, 2(1), 127-132.
Triandis, H. C. (2001). Individualism‐collectivism and personality. Journal of personality, 69(6), 907-924.
Triandis, H. C., & Triandis, L. M. (1960). Race, social class, religion, and nationality as determinants of social distance. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 61(1), 110-118.
Triandis, HC, Leung, K., Villareal, MJ, and Clack, FL. (1985). Allocentric versus idiocentric tendencies: Convergent and discriminant validation. Journal of Research in Personality, 19 (4), 395-415.
Voronov, M., and Singer, J. A. (2002). The myth of individualism-collectivism: A critical review. The Journal of Social Psychology, 142(4), 461-480.
Wong, N. Y., and Ahuvia, A. C. (1998). Personal taste and family face: Luxury consumption in Confucian and Western societies. Psychology & Marketing, 15(5), 423-441.