اسمعیل پونکی، ا.، اسمعیلی، م. ر.، و فهیمنیا، ف. (1395). بررسی رابطة سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانششناسی. پژوهشنامة پردازش و مدیریت اطلاعات، 32(2)، 581ـ604.
اشرفیریزی، ح.، حسنزاده، د.، و کاظمپور، ز. (1393). میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی دربین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان براساس شاخصهای سواد رسانهای و اطلاعاتی یونسکو. مدیریت اطلاعات سلامت، 11(4)، 424ـ434.
امینی، ف. (1394). ضرورت آشنایی با سواد رسانهای در خانواده. دومین کنفرانس ملی توسعة پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، مؤسسة آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
آقابابائی، ن. (1398). تأثیر ترسیم استدلال و نقشة مفهومی در کتاب درسی دانشگاهی بر تفکر نقادانه. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 44، 1ـ20.
آقابابائی، ن. (1399). مقدمهای بر تفکر نقادانه و آموزش آن. تهران: سمت.
آنجفی، ف.، زراعت، ز.، سلطانمحمدی، ز.، قابچیپور، ک.، و کهن، ف. (1388). مهارت تفکر انتقادی دانشجویان فنی ـ مهندسی و علوم انسانی. راهبردهای آموزشی، 2(1)، 19 ـ 22.
باربور، ا. ج. (1972). علم و دین. ترجمۀ ب. خرمشاهی (1389). تهران: نشر دانشگاهی.
بصیریان جهرمی، ح.، و بصیریان جهرمی، ر. (1385). درآمدی به سواد رسانهای و تفکر انتقادی. رسانه، 17، 33ـ50.
ﺑﻬﺮامپور، ش. (1383). اﻧﺴﺠﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﺟﺎﻣﻌﺔ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ: نیمﻧﮕﺎﻫﻲ ﺑﻪ وﺿﻌﻴﺖ اﻳﺮان. ﺳﻤﻴﻨﺎر اﻳﺮان و ﺟﺎمعۀ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ، تهران.
پاکمهر، ح.، میردورقی، ف.، غنایی چمنآباد، ع.، و کرمی، م. (1392). رواسازی، اعتباریابی و تحلیل عاملی مقیاس گرایش به تفکر انتقادی ریکتس در مقطع متوسطه. اندازهگیری تربیتی، 11، 33ـ53.
تقیزاده، ع، و کیا، ع. (1393). نیازسنجی برنامة آموزش سواد رسانهای در مدارس. مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، 26، 79ـ103.
جاویدی کلاته جعفرآبادی، ط.، و عبدلی، ا. (1389). روند تحول تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 11، 103ـ120.
حاجی حیدری، ح.، و یزدیان، ا. (1390). سنجش و کاربست الگوی پنج سطحی سواد رسانهای انتقادی: مطالعۀ موردی دانشجویان دانشکدۀ صدا و سیمای ج.ا.ا. مجلۀ جهانی رسانه، 18، 30ـ45.
رضایی، ر. و پوربایرامیان، ق. (1395). بررسی ارتباط بین تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. سلامت و بهداشت، 7(3)، 365 ـ 376.
شفیعی، س. (1384). پژوهش در ایران: مقایسة تطبیقی با کشورهای چین، هند، آلمان و ژاپن. تهران: راد نواندیش.
عباسی دومشهری، م. (1393). بررسی رابطة میزان سواد اطلاعاتی با مهارتهای تفکر انتقادی در مدارس دورة ابتدایی شهرستان میناب. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
فلسفی، غ. (1393). بررسی رابطة سواد رسانهای با سبک زندگی (مورد مطالعه): نوجوانان 15 تا 18 سالة دبیرستانی منطقة شش تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق.
قانعی راد، م. ا. (1389). ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﺪل ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ ﻣﺤﯿﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻧﻈﺎم ﻋﻠﻤﯽ ﮐﺸﻮر. ﺗﻬﺮان: مرکز ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺳﯿﺎﺳﺖ علمی کشور (طرح پژوهشی).
قانعی راد، م. ا.، و مرشدی، ا. (1390). پیمایش فهم عمومی از علم و فناوری: مطالعة موردی شهروندان تهرانی. سیاست علم و فناوری، 3(3)، 93ـ110.
نصیری، ب. (1397). اهمیت و ضرورت سواد رسانهای در جامعه. انجمن سواد رسانهای ایران. <http://mliteracy.ir >.
نصیری، ب.، بخشی، ب، و هاشمی، م. (1391). اهمیت آموزش سواد رسانهای در قرن بیستویکم. مطالعات رسانهای، 18، 149ـ 158.
یکتای کوشالی، م. ح.، رمضانی، ا.، پورنجفی، س.، و اسماعیلپور بندبنی، م. (1396). بررسی رابطة سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در دانشجویان: یک مطالعة مقطعی. نشریة آموزش پرستاری، 6(5)، 1ـ8.
Aghababaei, N., Sohrabi, F., Eskandari, H., Borjali, A., Farrokhi, N., & Chen, Z. J. (2016). Predicting subjective well-being by religious and scientific attitudes with hope, purpose in life, and death anxiety as mediators. Personality and Individual Differences, 90, 93-98.
Alavi, H. R. (2007). Correlatives of happiness in the university students of Iran (a religious approach). Journal of Religion and Health, 46, 480-499.
Bowell, T., & Kemp, G. (2005). Critical thinking: A concise guide. 2nd ed. Oxon: Routledge.
Brown, J.A. (1991). Television critical viewing skill education: Major media literacy project in the United States and selected countries. Hillsdale, N.J: Lawrence Elbaum.
Buckingham, D. (2003). Media education: Literacy, learning and contemporary culture. Cambridge: Polity Press.
Farias, M., Newheiser, A., Kahane, G., & de Toledo, Z. (2013). Scientific faith: Belief in science increases in the face of stress and existential anxiety. Journal of Experimental Social Psychology 49, 1210-1213.
Mader, S. (2012). Transforming students into scholars: Creating MIL competencies through communicating research. Proceeding of the International Conference on Media and Information Literacy for Knowledge Societies; Moscow, Russian Federation.
Miri, B., David, B.C., Uri, Z. (2007). Purposely teaching for the promotion of higher-order thinking skills: A case of critical thinking. Research in Science Education, 37(4), 353-369.
Wood, E. (2009). Media literacy education: Evaluating media literacy education in Colorado schools. Masters Thesis in University of Denver.