احمدی، س. ا. (۱۳۸۹). مبانی و اصول راهنمایی و مشاوره. تهران: سمت.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390الف). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: شورایعالی آموزش و پرورش.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390ب). مبانی نظری سند تحول بنیادین. تهران: شورایعالی آموزش و پرورش.
شورای عالی آموزش و پرورش (1389). بنیان نظری تحول راهبردی در نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران.
شورای عالی آموزش و پرورش (1391). برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران.
شورای عالی آموزش و پرورش (1395). برنامۀ زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت رسمیعمومی.
شورای عالی آموزش و پرورش (1396). برنامۀ زیرنظام پژوهش و ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی.
شورای عالی آموزش و پرورش (1396). برنامۀ زیرنظام راهبری و مدیریت نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی.
شورای عالی آموزش و پرورش (1397). برنامۀ زیرنظام تأمین و تخصیص منابع مالی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی.
شورای عالی آموزش و پرورش (1398). برنامۀ زیرنظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی.
فولادی، ع. (1395). واکاوی سیر تحول وچالشهای مشاوره در آموزش و پرورش ایران. پژوهشهای مشاوره، 15(57)، 121ـ 149.
فولادی، ع. (1397). نظام راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش: نگاهی تحلیلی به هدایت تحصیلی. رشد مشاور مدرسه، 4 (2)، 46ـ53.
فولادی، ع.، و کلانتر هرمزی، آ. (1388). برنامۀ آموزشی همیار مشاور (ویژۀ دانشآموزان). تهران: ورایدانش.
کاویانی، ح.، نوریزاده، م.، پورناصح، م.، و میرحیدری، س.ق. (1381). جایگاه مشاوران مدارس و موانع مشاوره: نقد کیفی. تازههایعلومشناختی، 4(1)، 67ـ 74.
گیبسون، ر.، و میشل، م. (بیتا). زمینۀمشاوره و راهنمایی. ترجمۀ ب. ثنایی (سرپرست و ویراستار)، س. ا. احمدی، س. حسینیان، ح. پ. شریفی و س. علاقبند (1386). تهران: رشد.
نورانیپور، ر. (1387). مروری بر وضعیت راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش ایران. مجموعهمقالات هفتمین سمینار انجمن مشاورۀ ایران. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
Ackelson, D. (2017). Washington State Comprehensive School Counseling and Guidance Program Model. Office of Superintendent of Public Instruction.
American School Counselor Association (2012). The ASCA National Model: A framework for school counseling programs (3rd ed.). Alexandria, VA: Author.
American School Counselor Association (2014). Mindsets and Behaviors for Student Success: K-12 College- and Career-Readiness Standards for Every Student. Alexandria, VA: Author.
American School Counselor Association (2016). The Role of the School Counselor. Retrieved from https://www.schoolcounselor.org/administrators/role-of-the-sch ool-counselor.
American School Counselor Association (2017). The School Counselor and Comprehensive School Counseling Programs. (Adopted 1988; revised 1993, 1997, 2005, 2012, 2017). www.schoolcounselor.org
American School Counselor Association (2019). ASCA School Counselor Professional Standards & Competencies. Alexandria, VA: Author. 1101KingSt., Suite310, Alexandria,VA22314.
American School Counselor Association (2019). ASCA Standards for School Counselor Preparation Programs. Retrieved from https://www.schoolcounselor.org/ school-counselors/standards/asca-school-counselor-preparation-program-standard.
American School Counselor Association (2020). Teachers, administrators and school counselors collaborating to achieve high academic standards :College and Career Readiness for All A Handbook for Using Noncognitive Skills to Improve Student Succe. Retrieved from https://www. schoolcounselor.org/ .
Bain, S.F. (2012). School Counselors: A Review of Contemporary Issues. Research in Higher Education Journal. ERIC_EJ1064655.
Bardhoshi, G., & Duncan, K. (2009). Rural school principals’perceptions of the school counselor’s role. The Rural Educator, 30(3), 16-24.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, 2, 77-101.
Dickson, S. (2016). College and Career Readiness School Counseling Program Model. Utah State Board of Education, (2nd Edition).
Fezler, B., & Brown, C. (2011). The International Model for School Counseling Programs. Sponsored by AASSA and the U.S. State Department Office of Overseas Schools.
Flaherty, T. F., Soderberg, L., & Guarino, J. E. (2005). The Rhode Island framework for compreh-ensive K-12 school counseling programs. the Rhode Island School Counselor Association, Rhode Island School-to-Career and the Rhode Island Department of Education.
Fye, H. j. (2016).The Impact of Implementing the American School Counselor Association (ASCA) National Model and Related Factors on School Counselors’ Level of Burnout. the Kent State University College of Education, Health, and Human Services.
Guest, G., MacQueen, K. A., & Namey, E. E. (2011). Applied Thematic Analysis. Sage Publications Inc.
Guest, G., Namey, E. E., & Mitchell, M. (2013). Qualitative Research: Defining and Designing (pp. 1-40). Sage.
Johnson, D. Y., & Dinnall, E. S. (2009). Comprehensive School Counseling Program Guide. Springfield Public Schools. The Public Schools of Springfield, Massachusetts. Springfield School Committee Policy.
Kasturirangan, k., et al. (2019). Draft National Education Policy 2019. the Ministry of Human Resource Development, Government of India.
Khansa, R. (2015). Teachers’ Perceptions toward School Counselors in Selected Private Schools in Lebanon. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Volume 185-pages 381-38. (3rd World Conference on Psychology and Sociology, WCPS-2014).
Landers, P. A., Adorno, D., Aleman, N. M., Silano, M. M., Turek, W. (2008). Comprehensive School Counseling: A Guide to Comprehensive School Counseling Program Development. State of Connecticut State Board of Education. Publications Unit: Matt Falconer, Editor; Deborah Koval, Designer.
National Board for Professional Teaching Standards(NBPTS) (2016). School Counseling Standards. First Edition for school counselors of students ages 3-18+. National Board Certified Teacher, National Board Certification .www. Boardcertifi- edteachers. Org.
Nelson, M. D. (2011). The School Counselor’s Guide. Routedge.
Pyne, J. R. (2011). Comprehensive School Counseling Programs, Job Satisfaction, and the ASCA National Model. Professional School Counseling, 15, 2 , 88-97.
Shi, Q., Liu, X., & Leuwerke, W. (2014). Students’Perceptions of School Counselors: An Investigation of Two High Schools in Beijing, China. The Professional Counselor, Vol. 4, Issue 5, 519-530.
Torunoğlu, H., & Gençtanırım, D. (2015).The perceptions of school counselors about the counseling and guidance programs of vocational high schools. Social and Behavioral Sciences, 174, 368-376.
Unger, D. L. (2017). Predictors of Job Satisfaction in Recognized American School Counselor Association National Model Programs. Ph.D., Kent State University.
Ziomek-Daigle, J., Goodman-Scott, E., Cavin, J., & Donohue, P. (2016). Integrating a Multi-Tiered System of Supports With Comprehensive School Counseling Programs. The Professional Counselor, 6(3), 220-232.