احمدیان، ح.، میردریکوند، ف.، و قدمپور، ع. (1398). تدوین مدل خودناتوانسازی تحصیلی پنجم ابتدایی. تدریس پژوهی، 7(2)، 212ـ223.
اسبقی، م.، طالبی، ه.، عابدی، ا.، منشئی، غ.، و فروغی، ا. (1396). اثربخشی آموزش برنامۀ شناختی رفتاری مارتین بر کاهش ناتوانکنندۀ رفتارهای انگیزشی و خودناتوانی یادگیری. مطالعات ناتوانی، 7(13)، 32ـ37.
امیری، ز.، و آشنا، ا. (1395). بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و خودکارآمدی با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان پسر. پنجمین کنفرانس بین الملی روانشناسی و علوم اجتماعی. تهران.
اعتمادی، ع.، و سعادت، س. (1394). نقش سلامت خانواده و سبکهای دلبستگی در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. راهبردهای آموزش در پزشکی، 8(4)، 195ـ201.
تابع بردبار، ف.، و رستگار، ا. (۱۳۹۴). مدل روابط ویژگیهای شخصیت و خودناتوانسازی تحصیلی. تهران: نقش واسطه ای اهداف پیشرفت. مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 15(68)، 530 ـ542.
پاکدامن، ش. (1380). بررسی ارتباط بین دلبستگی و جامعه طلبی در نوجوانی. رسالۀ دکتری روانشناسی. دانشگاه تهران.
حجازی، ا.، فارسینژاد، م.، و عسگری، ع. (1386). سبکهای هویت و پیشرفت تحصیلی: نقش خودکارآمدی تحصیلی. روانشناسی، 4(44)، 394ـ404.
حجازی، ا.، امانی، ح.، و یزدانی، م. (1390). ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ هویت تحصیلی در دانشآموزان ایرانی. روشها و مدلهای روانشناختی، 2(5)، 1ـ 15.
ذبیحالهی، ک.، یزدان یورزنه، م.، و غلامعلی لواسانی، م. (1391). خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوانسازی در دانش آموزان دبیرستانی، روانشناسی تحولی، 9(34)، 212ـ213.
رضایی، ن.، عزیزملایری، ک.، و عسگری، م. (1398). رابطۀ ادراک خدا و دلبستگی به خداوند در دانشآموزان دختر دورۀ اول متوسطۀ شهرستان ملایر. روانشناسی فرهنگی، 3(1)، 81 ـ93.
زارع بهرام آبادی، م.، دیزج خلیلی، م.، و مشایخی پور، م. (1397). پیشبینی بلوغ شغلی بر اساس هوش هیجانی و سبکهای هویت در گروهی از دانشجویان ایرانی. روانشناسی فرهنگی، 2(2)، 105ـ120.
سلیمی، ع.، و جوکار، ب. (1391). رابطه علی ادراک دلبستگی و آسیب پذیری شخصیت با احساس تنهایی در دورۀ نوجوانی. دستاوردهای روانشناختی، 19(1)، 245ـ264.
غلامعلی لواسانی، م.، خضریآذر، ه.، و امانی، ج. (1390). پیشرفت تحصیلی: نقش نیازهای روانشناختی اساسی و سبکهای هویت. پژوهشهای آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 11(1)، 25ـ 38.
غلامعلیلواسانی، م.، اژهای، ج.، و افشاری، م. (1388). رابطۀ خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی. روانشناسی، 13(3)، 289ـ 305.
مهبد، م.، و شیخالاسلامی، ر. (1393). خودناتوانسازی بر اساس فرایندهای خانواده: اثر واسطهای خودکارآمدی تحصیلی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 11(44)، 391ـ404.
مهبد، م.، و فولادچنگ، م. (1391). نقش دلبستگی به والدین در پیشرفت تحصیلی با واسطهگری خودکارآمدی. روانشناسی کاربردی، 6(1)، 12ـ 88.
مصرآبادی، ج. (1395). کاربست آمار استنباطی در علوم رفتاری. تبریز: طنین دانش.
مظاهری، م. (1396). رابطۀ شیوۀ فرزندپروری والدین و خودکارآمدی با نوع خودناتوانسازی در دانشجویان. پایان نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه شهید بهشتی.
هاشمی نصرت آبادی، ت.، واحدی، ش.، و دبیری، س. (1394). پیش بینی جهتگیری هدف پیشرفت بر اساس سبکهای پردازش هویت: بررسی نقش پایه تحصیلی. روانشناسی مدرسه، 4(3)، 137ـ152.
Akin, A., Abaci, R., & Akin, Ü. (2011). Self-handicapping: A conceptual analysis. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1155-1168.
Armsden, G. C., & Greenberg, M.T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal Youth Adolescence, 16, 427-454.
Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (2001). Self‐efficacy beliefs as shapers of children’s aspirations and career trajectories. Child development, 72(1), 187-206.
Barzegar, K., & Khezri, H. (2012). Predicting academic cheating among the fifth grade students: The role of self-efficacy and academic self-handicapping. Journal of Life Science and Biomedicine, 2(1), 1-6.
Berglas, S., & Jones, E. E. (1978). Drug choice as a self-handicapping strategy in response to noncontingent success. Journal of personality and social psychology, 36(4), 405.
Berzonsky, M. D., & Kuk, L. S. (2005). Identity style, psychosocial maturity, and academic performance. Personality and individual differences, 39(1), 235-247.
Pulford, B. D., Johnson, A., & Awaida, M. (2005). A Cross-Cultural Study of Predictors of Self-Handicapping in University Students. Personality and Individual Differences, 39, 727-737.
Bowlby, J. (1982). Attachment and loss: retrospect and prospect. American Journal of Orthopsychiatry, 52(4), 664.
Carroll, A., Houghton, S., Wood, R., Unsworth, K., Hattie, J., Gordon, L., & Bower, J. (2009). Self-efficacy and academic achievement in Australian high school students: The mediating effects of academic aspirations and delinquency. Journal of Adolescence, 32(4), 797-817.
Chang, Y. P. (2010). A Study of EFL college students’ self-handicapping and English performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 6-10.
Covington, M. V. (2000). Goal theory, motivation, and school achievement: An integrative review. Annual review of psychology, 51(1), 171-200.
Coudevylle, G. R., Ginis, K. A. M., & Famose, J. P. (2008). Determinants of self-handicapping strategies in sport and their effects on athletic performance. Social Behavior and Personality: an international journal, 36(3), 391-398.
Gadbois, S. A., & Sturgeon, R. D. (2011). Academic self‐handicapping: Relationships with learning specific and general self‐perceptions and academic performance over time. British Journal of Educational Psychology, 81(2), 207-222.
Gota, A. A. (2012). Effects of parenting styles, academic self-efficacy, and achievement motivation on the academic achievement of university students in Ethiopia.EdithCowanUniversity. https://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1461&context=theses
Graham, A., & Anderson, K. A. (2008). “I have to be three steps ahead”: Academically Gifted African American Male Students in an Urban High School on the Tension between an Ethnic and Academic Identity. The Urban Review, 40(5), 472-499.
Greene, B. A., Miller, R. B., Crowson, H. M., Duke, B. L., & Akey, K. L. (2004). Predicting high school students’ cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation. Contemporary educational psychology, 29(4), 462-482.
Greaven, S. H., Santor, D. A., Thompson, R., & Zuroff, D. C. (2000). Adolescent self-handicapping, depressive affect, and maternal parenting styles. Journal of Youth and Adolescence, 29(6), 631-646.
Karner-Hutuleac, A. (2014). Perfectionism and self-handicapping in adult education. Perocedia-Social and Behavioral Sciences, 142, 434-8.
McIlroy, D., & Bunting, B. (2002). Personality, behavior, and academic achievement: Principles for educators to inculcate and students to model. Journal Contemporary Educational Psychology, 27, 226-237.
Midgley, C., & Urdan, T. (1995). Predictors of middle school students’ use of self-handicapping strategies. The Journal of Early Adolescence, 15(4), 389-411.
Neuenschwander, M. P., Vida, M., Garrett, J. L., Eccles, J. S. (2007). Parents’ expectations and students’ achievement in two western nations. International Journal of Behavioral Development, 31(6), 594-602.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychol Bull, 133(1), 65-94.
Urdan, T., & Midgley, C. (2001). Academic self-handicapping: What we know, what more there is to learn? Educational Psychology Review, 13, 115-138.
Wang, M. (2013). Does the five-factor model of personality relate togoal orientation?. Personality and individual difrences, 43(6), 493-505.
Was, C. A., & Isaacson, R. M. (2008). The development of a measure of academic identity status. Journal of Research in Education, 18, 94-105.
Wei, M., Russell, D. W., & Zakalik, R. A. (2005). Adult attachment, social self-efficacy, self-disclosure, loneliness, and subsequent depression for freshman college students: A longitudinal study. Journal of Counseling Psychology, 52(4), 602.
Weissman, M. M., Bland, R. C., Canino, G. J., Faravelli, C., Greenwald, S., & Hwu, H. G. (1996). Cross-national epidemiology of major depression and bipolar disorder. Journal of the American Medical Association, 276, 293-299.
Yamawaki, N., Nelson, J. A. P., & Omori, M. (2011). Self-esteem and life satisfaction as mediators between parental bonding and psychological well-being in Japanese young adults. International Journal of Psychology and Counselling, 3(1), 1-8.
Zuckerman, M., & Tsai, F. F. (2005). Costs of Self‐Handicapping. Journal of Personality, 73(2), 411-442.