نقش رابطة استرس والدگری و داغ اجتماعی با تعامل‌های والد ‏ـ‏ فرزند در مادران کودکان مبتلا به اُتیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 داشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد ،ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی،واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد ،ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ استرس والدگری و داغ اجتماعی با ابعاد تعامل‌های والد - کودک مادران دارای کودک مبتلا به اُتیسم بود. روش پژوهش حاضر از نوع هم‌بستگی بود و جامعۀ آماریِ آن را مادران کودکان اُتیسم مراکز ویژۀ اُتیسم شهرستان اصفهان تشکیل می‌دادند. به شیوۀ نمونه‌گیری در دسترس، 85 نفر از مادران دارای کودکان با اختلال طیف اُتیسم انتخاب شدند و از آن‌ها خواسته شد به پرسش‌نامه‌های استرس والدگری، داغ اجتماعی و تعاملات مادر ‌- ‌کودک پاسخ دهند. برای تحلیل داده‌ها از رگرسیون و ضریب هم‌بستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که داغ اجتماعی به‌طور معناداری طرد را پیش‌بینی می‌کند. بین داغ اجتماعی و استرس والد‌گری با ابعاد تعاملات والد - فرزند رابطۀ معناداری مشاهده نشد. این نتایج در ضریب هم‌بستگی پیرسون نیز تأیید شد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، می توان گفت، یکی از مهم‌ترین پیامد احتمالی احساس داغ اجتماعی مادران کودکان مبتلا به اُتیسم، احساس طرد‌شدگی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of the relationship between parenting stress and Stigma with parent-child interactions in mothers having autistic children

نویسندگان [English]

  • Rahe Nikbakht 1
  • Sayed Abbas Haghayegh 2
1 M.A Student of Clinical Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad ,Iran.
2 Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad ,Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the relationship between parental stress and Stigma with parental-child dimensions in mothers with autistic children. The research was a fundamental type and a research design was a correlation study. The population of this study included all mothers of autistic children at autism centers in Isfahan. According to inclusion and exclusion criteria, 85 women with autism spectrum disorders were selected. Parents stress, Stigma and mother-child questionnaire were completed by mothers of these children. Regression analysis was used to analyze the data Pearson correlation coefficient was used. The findings indicated that the Stigma and stress of the parent did not significantly predict acceptance, over-support and ease and only the Stigma predicts meaningfully rejection and the parent’s stress did not predict significant rejection. According to the results, it can be concluded that rejection of the mothers of autistic children is the most important consequnence of stigma.

کلیدواژه‌ها [English]

  • autism
  • Parenting stress
  • Stigma
  • Parent-Child Relationship
خرم‌آبادی، ط.، و پوراعتماد، ح. (1388)، بررسی مقایسۀ بین استرس والدگری مادران کودکان مبتلا به اُتیسم و مادران کودکان بهنجار. خانوادهپژوهی، 19، 387-399.
ریاحی، ف.، خواجه‌الدین، ن.، و ایزدی، م. (1392). بررسی تأثیر آموزش مدیریت خلق منفی بر سلامت روان و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اُتیسم. جنتاشاپیر، 4(2)، 91-99.
رضایی دهنوی، ص. (1394). استیگما (داغ اجتماعی) در مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم. تعلیم و تربیت استثنایی، 7، 135-137.
رضایی دهنوی، ص.، جعفری، م.، نوری، ا.، و فرامرزی، س. (1388). بررسی پدیدۀ استیگما در مادران دارای کودک با نشانگان داون: رویکردی روانی - اجتماعی. خانواده‌پژوهی، 19، 401-415.
سودمند، ن.، و سهرابی، ف. (1394). تأثیر کارتون‌درمانی بر بهبود روابط بین فرزندان و والدین با تیپ‌های شخصیتی A و B. مطالعات روانشناسی بالینی، 20، 55-78.
کاوه، م.، علیزاده، ح.، دلاور، ع.، و برجعلی، ا. (1390). تدوین برنامۀ افزایش تاب‌آوری در برابر استرس و تأثیر آموزش آن بر مؤلفه‌های کیفیت زندگی والدین دارای کودک کم‌توان ذهنی خفیف ایرانی. کودکان استثنایی، 11 (2)، 119-140.
ضمیری، ر. (1384). بررسی رابطه بین نوع زایمان و رابطۀ عاطفی کودک و مادر در دختران مقطع پیش‌دبستانی مهدکودکهای تحت نظارت سازمان بهزیستی شهرستان مشهد. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد روان‌شناسی. دانشگاه آزاد واحد رودهن.
علیپور، م.، و پورمحمدرضای تجریشی، م. (1390). مقایسۀ اثربخشی روش‌های آموزشی نقشۀ مفهومی و سخنرانی بر پیشرفت درس و مهارت‌های اجتماعی - ‌اقتصادی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی. پژوهشهای روانشناسی، 24، 97-116.
عباس‌پور، ذ.، امان‌الهی، ع.، وکریمی، س. (1398). اثر خانواده‌گرایی بر خودکم‌بینی، انگیزش تحصیلی و عزت ‌نفس با میانجیگری رابطۀ مادر - دختر. روانشناسی فرهنگی، 2.
نریمانی، م.، آقا‌محمدیان شعرباف، ح.، و رجبی، س. (1386). مقایسۀ سلامت روانی مادران کودکان استثنایی با سلامت روانی مادران کودکان عادی. اصول بهداشت روانی، 9، 33-34.
 
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. Washington, DC: American Psychiatric Association.
Bäckman, L., Jones, S., Berger, A. K., Laukka, E. J., & Small, B. (2004). Multiple cognitive deficits during the transition to Alzheimer’s disease. Journal of Internal Medicine, 256(3), 195-204.
Benson, T., Akella, A., & Maltz, D. A. (2010). Network traffic characteristics of data centers in the wild. Proceedings of the 10th ACM SIGCOMM. Conference on Internet Measurement (pp. 267-280). ACM.
Bernier, R., Mao, A., & Yen, J. (2010). Psychopathology, families, and culture: autism. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 19 (4), 855-867.
Bontinck, C., Warreyn, P., Meirsschaut, M., & Roeyers, H. (2018). Parent–Child Interaction in Children with Autism Spectrum Disorder and Their Siblings: Choosing a Coding Strategy. Journal of Child and Family Studies, 27(1), 91-102.
Burgess, T., Rassafiani, M., & Copley, J. (2008). Factors associated with the acquisition of expertise in upper limb hypertonicity management. British Journal of Occupational Therapy, 71(8), 329-338.
Coin-Bariou, S. (2005). Facial expressiveness in patients with schizophrenia compared to depressed patients and non-patient comparison subjects. American Journal of Psychiatry, 162(1), 92-101.
Dyson, L. L., Hett, G., & Blair, K. (2003). The effect of neighborhood poverty on school achievement and behavior: A study of children in a low-income neighborhood school in Canada. Connections, 3, 191-199.
Fox, R. A., Keller, K. M., Grede, P. L., & Bartosz, A. M. (2007). A mental health clinic for toddlers with developmental delays and behavior problems. Research in Developmental Disabilities, 28(2), 119-129.
Gau, S. S., Chou, M., Chiang, H., Lee, J., Wong, C., Chou, Chou, W., & Wu, Y. (2012). Parental adjustment, marital relationship, and family function in families of children with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 6(1), 263–270.
Goffman, E. (1963). Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, Inc.
Gofman, M. I. (2008). Efficient Policy Analysis for Administrative Role Based Access Control. State University of New York at Binghamton.
Green, S. E. (2007). Components of perceived stigma and perceptions of well-being among university students with and without disability experience. Health Sociology Review, 16(3-4), 328-340.
Hayes, L., Matthews, J., Copley, A., & Welsh, D. (2007). A randomized controlled trial of a mother–infant or toddler parenting program: Demonstrating effectiveness in practice. Journal of pediatric psychology, 33(5), 473-486.
Herbert, M. R. (2010). Contributions of the environment and environmentally vulnerable physiology to autism spectrum disorders. Current opinion in neurology, 23(2), 103-110.
Jasmin, E., Couture, M., McKinley, P., Reid, G., Fombonne, E., & Gisel, E. (2009). Sensori-motor and daily living skills of preschool children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorder, 39(2), 231-241.
Jones, G. T. (2005). Bridging the physical-mental gap: An empirical look at the impact of mental illness stigma on ADA outcomes. Tenn. L. Rev., 73, 47-57.
Koegel, L., Matos-Freden, R., Lang, R., & Koegel, R. (2012). Interventions for children with autism spectrum disorders in inclusive school settings. Cognitive and Behavioral Practice, 19(3), 401-412
Lam, K. S., Aman, M. G., & Arnold, L. E. (2006). Neurochemical correlates of autistic disorder: a review of the literature. Research in Developmental Disabilities, 27(3), 254-289.
Neff, K. D., & Faso, D. J. (2015). Self-compassion and well-being in parents of children with autism. Mindfulness, 6(4), 938-947.
Peteers, J. (2008). The Construction of a New Profession: A European Perspective on Professionalism in Early Childhood Education and Care. Amsterdam: SWP publishing.
Pisula, W. (2003). The Roman high-and low-avoidance rats respond differently to novelty in a familiarized environment. Behavioural Processes, 63(2), 63-72.
Pisula, W. (2012). High mobility, air stable, organic single crystal transistors of an n‐type diperylene bisimide. Advanced Materials, 24(19), 2626-2630.
Samson, A. C., Phillips, J. M., Parker, K. J., Shah, S., Gross, J. J., & Hardan, A. Y. (2014). Emotion dysregulation and the core features of autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(7), 1766-1772.