سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72114120200822Development of a Culturally Adapted Cognitive-Behavior
Therapy for Insomnia in Iranتدوین درمان شناختی - رفتاری بیخوابی مطابق با فرهنگ ایرانی13411869110.30487/jcp.2020.239907.1135FAامیرعلی مازندرانیگروه روانشناسی، پژوهشکدة تحقیق و توسعة علوم انسانی «سمت»، تهران، ایران0000-0002-7156-6277ماریا یوجینیا آگیلار ـ وفاییگروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.مریم اسماعیلی نسبگروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20200717This study aimed to investigate the socio-cultural factors affecting insomnia management and the effectiveness of a cognitive-behavioral therapy for Insomnia (CBT-I) based on Iranian culture. This research was conducted in two parts: Qualitative and quantitative. The first part examines the socio-cultural factors affecting management and treatment of insomnia. In the qualitative part, qualitative interviews were conducted first with 19 adult participants with non-clinical insomnia experiences. Then, 7 therapists experienced in CBT-I standard treatment were interviewed and 5 clients of this treatment were interviewed as well. The transcripts of all the interviews were coded by two coders, and an agreement was reached between them in five sessions. In order to culturally adapt this treatment to the socio-cultural context of Iran, five adaptations were made in the treatment: The duration of treatment was shortened; family members were involved in the treatment process; the principles of motivational interviewing were used; educational components appropriate to Iranian culture, and religious conceptualizations were included in the treatment. In the quantitative part, the effectiveness of this treatment was confirmed in 6 sleep indices (<em>p < /em> < .001, η<sup>2</sup>= .50 to .80) and also in insomnia severity index (<em>p < /em> < .001, η<sup>2</sup>= 0.56). The results of this study show socio-cultural factors related to the experience of insomnia in Iran (including barriers to help-seeking, commonly used behavioral strategies, common dysfunctional beliefs about sleep, and insomnia treatments preferences).</em></em>هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل فرهنگی - اجتماعی مؤثر در مدیریت بیخوابی و اثربخشیِ درمان شناختی - رفتاری بیخوابی بر مبنای فرهنگ ایرانی است. این پژوهش در دو بخش کیفی و کمّی اجرا شد. در بخش کیفی ابتدا از 19 شرکتکنندة بزرگسال دارای تجربة غیر بالینی بیخوابی مصاحبة کیفی بهعمل آمد. سپس با 7 درمانگر دارای تجربة اجرای درمان استاندارد شناختی - رفتاری بیخوابی مصاحبه شد و از 5 مراجعِ این درمان نیز مصاحبه بهعمل آمد. متن تمامی مصاحبهها را دو نفر بهصورت جداگانه کدگذاری کردند و در پنج جلسه بین کدگذاران توافق ایجاد شد. سپس نتایج کدگذاریها با روش تحلیل مضمون تحلیل شد و در بخش کمّی درمان انطباقیافته روی 10 مراجع دارای بیخوابی اجرا شد. بهمنظور انطباق فرهنگی این درمان با بافتار اجتماعی - فرهنگی ایران، پنج انطباق در درمان انجام شد: مدت درمان کوتاه شد، اعضای خانواده در فرایند درمان مشارکت داده شدند، از اصول مصاحبة انگیزشی استفاده شد، مؤلفههای آموزشی متناسب با فرهنگ به درمان افزوده شد، و برخی مفهومسازیهای مذهبی در آن گنجانده شد. در بخش کمّی، اثربخشی این درمان در 6 شاخص خواب (ارزش پی = کوچکتر از 001/0، مجذور اتا = بین 50/0 تا 80/0) و همچنین در شاخص شدت بیخوابی (ارزش پی = کوچکتر از 001/0، مجذور اتا= 56/0) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج این مطالعه، عوامل فرهنگی - اجتماعی مرتبط با تجربة بیخوابی (موانع کمکطلبی، راهبردهای رفتاری مورد استفاده، باورهای ناکارآمد رایج درمورد خواب و درمانهای ترجیحی بیخوابی) در جامعة ایران را نشان میدهد و از اجرای درمانشناختی رفتاری بیخوابی مطابق با فرهنگ ایران حمایت میکند.https://jcp.samt.ac.ir/article_118691_37bc226868a8545b75e5748f860db487.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72114120200822Qualitative study of the role of family experiences in the elderly adjustmentبررسی کیفی نقش تجارب خانوادگی در سازگاری سالمندان355611868510.30487/jcp.2020.215375.1105FAابراهیم شیرمحمدیاندانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانابراهیم نعیمیگروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-2582-1273سمیه کاظمیانگروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000000282639726Journal Article20200114The aim of this study was to qualitatively investigate the role of family experiences in the adjustment of the elderly. One of the factors that plays an important role in reducing the vulnerability of the elderly in the current era is the institution of family. Just as having a family is important to the elderly, the presence of an elderly person is also valuable and rewarding to the family. This qualitative study was conducted in 2017 using the Basic Theory Method. The researchers conducted semi-structured interviews with 18 elderly people in the age range of 65-82 years; referred to nongovernment funded residential aged care facilities, Organization of Agriculture Jahad, and municipal parks in Tehran, so that the data reached the saturation stage. Findings showed 8 main categories including positive and pleasant experiences; recognizing and positive behaviors of parents; constructive and emotional interaction with spouse; satisfactory emotional and internal cohesion of family; successful and transcendent marriage; favorable economic conditions; physical health; and satisfaction with life. The results of this study showed that such factors are the components of family experiences that affect the adjustment of the elderly.تحقیق حاضر با هدف بررسی کیفی نقش تجارب خانوادگی در سازگاری سالمندان انجام شد. یکی از عواملی که در عصر کنونی نقش مهمی در کاهش آسیبپذیری سالمندان ایفا میکند، نهاد خانواده است. به همان اندازه که وجود خانواده برای فرد سالمند اهمیت دارد، بودن فرد سالمند نیز برای خانواده ارزشمند و مفید است. این مطالعۀ کیفی به روش نظریۀ مبنایی در سال 1396 انجام شد. با مراجعه به مراکز خصوصی سالمندان، جهاد کشاورزی، و پارکهای شهر تهران با 18 سالمند در دامنة سنی 65 تا 82 سال مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام شد تا دادهها به مرحلۀ اشباع برسند. یافتههای پژوهش 8 مقولۀ اصلی را نشان داد که شامل تجارب مثبت و خوشایند، شناخت و رفتار مثبت والدین، تعامل سازنده و عاطفی با همسر، انسجام رضایتبخش عاطفی و درونی خانواده، ازدواج موفق و متعالی، شرایط مطلوب اقتصادی، سلامت جسمی، و رضایت از زندگی است. نتایج این پژوهش نشان داد عواملی نظیر عاملهای یادشده از مؤلفههای اثرگذار تجارب خانوادگی بر سازگاری سالمندان هستند.https://jcp.samt.ac.ir/article_118685_400ca9b0252dacbd1449cd5ac8a43137.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72114120200822Explaining the Developmental Model of Motivation Based on Islamic Cultureتبیین مدل تحولی انگیزش بر اساس فرهنگ اسلامی578011868910.30487/jcp.2020.238443.1126FAمحمدتقی تبیکگروه روانشناسی، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایرانJournal Article20200707This study aimed to explain the developmental model of motivation based on Islamic culture. The research method was “descriptive-conceptual analysis”. The resources of this research included the original Islamic resources (Quran and authentic <em>hadith </em>sources) and the exegeses by Moslem thinkers on Quranic verses and relevant <em>hadith</em>es. Based on the findings of the study, in Islamic culture, religious motives act in two levels. Religious resources indicated that there are criteria for the development from an inferior motivational level to a higher one. These criteria can be divided into three categories based on the factors affecting motivation: <strong>A)</strong> The criterion of spiritual levels: Among the five spirits mentioned in Islamic <em>hadith</em>es<em>,</em> three spirits are the inferior spirits (the spirit of life (<em>ruh-al-hayat</em>), the spirit of power (<em>ruh-al-qowat</em>), and the spirit of desires (<em>ruh-al-shahwat</em>)) that represent and create motives of deficiency, and the remaining two spirits are the supreme spirits (the spirit of faith (<em>ruh-al-iman</em>), and the spirit of purity (<em>ruh-al-qodos</em>)) that represent and create great motives. The two supreme spirits employ the abilities and capacities of the three inferior spirits in a transcendent and developed direction. <strong>B)</strong> The criterion of knowledge levels: Believers’ ideas can be classified into three levels: “cognitive knowledge” (<em>ilm-al-yaqin</em>), “objective knowledge” (<em>ein-al-yaqin</em>), “truthful knowledge” (<em>haq-al-yaqin</em>). This criterion shows that with the development of knowledge in religious people, it is expected that their motivational levels will also increase, and their religious motivations will become more refined, more mature and purer. <strong>C)</strong> The criterion of emotional schemas. The emotional schemas that are the main bases of religious motivation can be divided into three levels: the low level which includes fear and hope, the middle level which includes modesty and gratitude, and the high level which includes the emotional schematic of love.هدف پژوهش حاضر تبیین مدل تحولی انگیزش بر اساس فرهنگ اسلامی و روش آن، «توصیفی - تحلیلِ مفهومی» بود. منابع این پژوهش، شامل منابع اصیل دین اسلام (قرآن و منابع معتبر حدیثی) و تفاسیر اندیشمندان مسلمان در باب آیات قرآن و احادیث مربوطه بود. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، فرهنگ اسلامی اصل ذومراتب بودن انگیزههای دینی را به رسمیت میشناسد. منابع دینی، شاخصهایی را برای ارتقا از یک مرحلۀ تحولی انگیزشی به مرحلۀ بالاتر بازگو کرده است. این معیارها و شاخصها را بر پایۀ عوامل اثرگذار بر انگیزش میتوان در سه دسته جای داد: الف) شاخص مراتب روح: از میان پنج روح ذکرشده در احادیث اسلامی، سه روح سطح پایین (روحالحیاۀ، روحالقوۀ، و روحالشهوۀ) بیانگر و تولیدگر انگیزههای کمبود، و دو روح والا (روحالایمان، و روحالقُدُس) بیانگر و ایجادگر انگیزههای عالی و رشدی هستند. دو روح والا توانمندیها و ظرفیتهای سه روح پایین را در جهت متعالی و رشدیافته به خدمت میگیرند. ب) شاخص مراتب معرفت: باور و یقین دینداران را میتوان در سه سطح درجهبندی کرد: «علمالیقین»، «عینالیقین»، و «حقالیقین». این شاخص بیانگر این نکته است که هرچقدر افراد دیندار در مراتب معرفت رشد داشته باشند، انتظار میرود که مراتب انگیزشی نیز سیر صعودی به خود گیرد، و انگیزههای دینی آنها نابتر، خالصتر و بالغانهتر شود. ج) شاخص مراتب طرحوارههای هیجانی: طرحوارههای هیجانی را که اصلیترین مبنای انگیزش دینی هستند میتوان در سه دسته قرار داد: سطح پایین که شامل خوف و رجاست، سطح متوسط که شامل حیا و شکر است، و سطح بالا که طرحوارۀ هیجانی محبت را در برمیگیرد.https://jcp.samt.ac.ir/article_118689_79bb8f8db07e99eecc8ed5ec808d77a2.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72114120200822The mediating role of the image of God in the relationship
between attachment styles and life satisfactionنقش واسطهای تصور از خدا در رابطة سبکهای دلبستگی با رضایت از زندگی8110311868410.30487/jcp.2020.209092.1098FAاحد امیدیمؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایرانمحمد فرهوشدانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000-0002-9351-9164محمدرضا احمدیگروه روانشناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایرانرقیه افتخاردانشگاه پیام نور بینالمللی کیش، کیش، ایران.Journal Article20191123The purpose of the present study was to investigate the mediating role of the image of God in the relationship between attachment styles and life satisfaction. The research method was descriptive-correlational, and the statistical population included all the undergraduate students of Imam Khomeini Educational and Research Institute, among whom 267 students were selected through cluster random sampling based on the Morgan table. For data collection, three questionnaires were used: the Hazan and Shaver Attachment Style (AAI) , God Image Inventory (adapted from Greenway's Religious Status Inventory (RSI)), and Diener'sSatisfaction with Life Scale (SWLS). The data obtained were analyzed by Structural Equation Modeling (SEM), using the path analysis method through the proposed steps of Baron and Kenny (1986), using AMOS-24 software. The findings in the first hypothesis showed that positive image of God mediated the relationship between safe attachment style and life satisfaction. In the second hypothesis, the negative images of God mediated relationship between an unsafe attachment style and life satisfaction. In the third hypothesis, when the positive and negative images of God were entered the path analysis simultaneously, the results of path analysis showed the significant mediating role of the image of God in the relationship between attachment styles and satisfaction of life so that the safe attachment style of the path of the positive image of God had a positive prediction of life satisfaction, and an unsafe attachment style of the path of negative image of God had a negative prediction of life satisfaction. Regression weights were significant at all the three stages.هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای تصور از خدا در رابطۀ سبکهای دلبستگی و رضایت از زندگی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی و جامعۀ آماری، تمام دانشپژوهان مقطع کارشناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بود که بر اساس جدول مورگان از بین آنان 267 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از سه پرسشنامۀ سبک دلبستگی هازان و شیور (AAI)، تصور از خدا گرینوی (RSI)، و رضایت از زندگی داینر (SWLS)، استفاده شد. اطلاعات بهدست آمده از طریق مدلیابی معادلات ساختاری (SEM)، با استفاده از روش تحلیل مسیر با بهرهگیری از مراحل پیشنهادی بارون و کنی (1986)، با نرمافزار ایموس نسخۀ 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای بهدست آمده در فرضیۀ اول نشان داد تصور مثبت از خداوند رابطۀ سبک دلبستگی ایمن و رضایت از زندگی را میانجیگری میکند؛ در فرضیۀ دوم، تصور منفی از خدا رابطۀ سبک دلبستگی ناایمن و رضایت از زندگی را میانجیگری میکند؛ و در فرضیۀ سوم هنگامی که تصور مثبت و منفی از خدا بهطور همزمان در تحلیل مسیر وارد شدند. نتایج حاکی از تحلیل مسیر، بیانگر معناداری نقش واسطهای تصور از خدا در رابطه با سبکهای دلبستگی و رضایت از زندگی بود؛ به این صورت که سبک دلبستگی ایمن از مسیر تصور مثبت از خدا پیشبینی مثبتی برای رضایت از زندگی داشت و سبک دلبستگی ناایمن از مسیر تصور منفی از خدا، پیشبینی منفی برای رضایت از زندگی دارد. در هر سه مرحله، وزنهای رگرسیونی معنادار بودند.https://jcp.samt.ac.ir/article_118684_830201b5212a6befbd5f5f6468b4196e.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72114120200822The role of emotional climate and family function in high risk driving behaviors of a group of Tehran driversنقش جو عاطفی و عملکرد خانواده در رفتارهای پرخطر گروهی از رانندگان تهرانی10411511868710.30487/jcp.2020.233769.1118FAتقی پورابراهیمگروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانسیامک یاریدانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.آزاده عسگریگروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20200602Technological advances have created tools and technologies for mankind. These advanced tools, such as cars, act as double-edged swords in the lives of people in society. The purpose of this study was to determine the role of emotional climate and family performance in high risk driving behaviors. The research method was descriptive and correlational. From the high-risk driver population of Tehran, 150 drivers were selected by convenience sampling. The measuring instruments were family emotional climate questionnaire, family functioning questionnaire and Manchester driver behavior questionnaire (DBQ). The data were analyzed by correlation and regression statistical methods. A significant negative relationship was found between the predictor variables and the criterion variable. With the increase in emotional climate and family functioning, risky driving behaviors decreased and with decreasing emotional climate and family performance, risky behaviors increased. By giving responsibility and identifying the roles and expectations of its members to perform well and by creating a calm and intimate atmosphere, the family can mature and prevent emotional and sensitive behaviors – such as high risk behaviors – in driving.ابزارهای پیشرفتۀ فناورانه همچون خودرو، در زندگی افراد جامعه بهمثابۀ شمشیر دولبه عمل میکند. هدف این پژوهش تعیین نقش جو عاطفی و عملکرد خانواده در رفتارهای پرخطر رانندگی است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. از جامعۀ آماری رانندگان پرخطر شهر تهران 150 راننده به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای مقیاس جو عاطفی خانواده، پرسشنامة عملکرد خانواده، و پرسشنامة رفتار رانندگی منچستر پاسخ دادند. دادهها با روشهای آماری همبستگی و رگرسیون تحلیل شد. بین متغیرهای پیشبین جو عاطفی و عملکرد خانواده با متغیر ملاک رفتار رانندگی، رابطۀ منفی بهدست آمد. با افزایش شاخص جو عاطفی و عملکرد خانواده رفتارهای پرخطر رانندگی کاهش مییابد و با کاهش شاخص جو عاطفی و عملکرد خانواده، رفتارهای پرخطر افزایش مییابد. خانواده با دادن مسئولیت و مشخص کردن نقشها و انتظارها از اعضای خود، یعنی عملکرد مطلوب و همچنین با ایجاد فضای آرام و صمیمی میتواند افراد را به پختگی لازم برساند و از رفتارهای هیجانی و احساسی در رانندگی یعنی رفتارهای پرخطر پیشگیری کند.https://jcp.samt.ac.ir/article_118687_9c95e074c7010d40f1ec15f081e22b3c.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72114120200822Predication of academic procrastination upon the Big Five personality traits & self-handicappingپیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر پایة پنج عامل بزرگ شخصیت و خودناتوانسازی11613811869410.30487/jcp.2020.240800.1139FAمریم زندیهروانشناسی تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایرانرضا جعفری هرندیگروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0001-6533-6275Journal Article20200723The purpose of this study was to predict academic procrastination based on the five main factors of personality and self-handicapping and their components. The research method was correlational. The statistical population of the study included all the Qom University female students in all the fields within the academic year 2018-2019. The 351 samples were selected by stratified sampling method appropriate to the size of the faculty and based on the Morgan Table. The relevant questionnaires for academic procrastination, NEO personality traits inventory, and self-handicapping questionnaire were used to collect data. Using SPSS software, the obtained data were analyzed at two levels: descriptive level (mean, standard deviation and variance) and inferential level (correlation coefficient, and regression analysis). Findings showed that academic procrastination has a direct and significant relationship with self-handicapping and neuroticism and extraversion. Also, academic procrastination has an inverse and significant relationship with conscientiousness. In addition, academic procrastination is inversely related to agreement and openness to experience. The findings also suggested that negative mood, effortfulness, apology, neuroticism, extraversion, and conscientiousness can predict academic procrastination. Overall, it can be concluded that self-handicapping and personality traits can predict academic procrastination.هدف از پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس پنج عامل بزرگ شخصیت و خودناتوانسازی و مؤلفههای آنها بود. روش پژوهش نیز از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر دانشگاه قم در همۀ رشتهها در سال تحصیلی 1397- 1398 بودند که تعداد 351 نمونه به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم دانشکده و بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی، ویژگیهای شخصیت نئو، و خودناتوانسازی استفاده شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. در دو سطح توصیفی (میانگین، انحراف معیار و واریانس) و استنباطی (ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون) تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد اهمالکاری تحصیلی با خودناتوانسازی و روانرنجورخویی و برونگرایی، رابطۀ مستقیم و معنادار دارد. همچنین اهمالکاری تحصیلی با وظیفهشناسی رابطۀ معکوس و معنادار دارد. بهعلاوه اهمالکاری تحصیلی با توافقپذیری و تجربهپذیری رابطۀ معکوس و غیر معنادار دارد. همچنین یافتهها حاکی از آن بود که خلق منفی، تلاش، عذرتراشی، روانرنجورخویی، برونگرایی و وظیفهشناسی میتوانند اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی کنند. درمجموع، میتوان نتیجه گرفت که خودناتوانسازی و ویژگیهای شخصیتی میتوانند اهمالکاری تحصیلی را پیش بینی کنند.https://jcp.samt.ac.ir/article_118694_fb061d51a13cc046fe82ab2ff3c7918b.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72114120200822The effectiveness of parent-child play therapy on aggression, anxiety and social fear in children with oppositional defiant disorderاثربخشی بازیدرمانی والد - کودک بر پرخاشگری، اضطراب، و ترس اجتماعی کودکان دچار اختلال نافرمانی مقابلهای13915611869010.30487/jcp.2020.238724.1128FAنعیمه یوسفی شهیرگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایرانمعصومه آزمودهگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایرانشهرام واحدیگروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.شعله لیورجانیگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20200709The aim of this study was to evaluate the effectiveness of parent-child play therapy on aggression, anxiety and social fear of children with oppositional defiant disorder (ODD). The design of the experimental study was pretest-posttest with control group. The statistical population of the study included all the female students with ODD who were studying in Tabriz elementary schools in the academic year of 2009-2010. All the students studying in the schools were selected in a two-stage randomized cluster sampling and the scale of ODD grading was applied by the teachers of these schools on all the students. After scoring the questionnaires and screening, 40 students were selected and randomly assigned to two groups of 20 students. Shahim Aggression Questionnaire, Anxiety Questionnaire (Spence et al.), and Social Fear Questionnaire (Masia et al.)were used to collect data. Data analysis was performed by covariance statistical analysis. The results of the study showed that parent-child play therapy has an effect on students’ aggression, anxiety and social fear and reduces their aggression, anxiety and social fear. Therefore, paying attention to parent-child play therapy plays an important role in improving children’s psychological problems.هدف پژوهش حاضر اثربخشی بازیدرمانی والد - کودک بر پرخاشگری، اضطراب و ترس اجتماعی کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای بود. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را تمام دانشآموزان دختر با اختلال نافرمانی مقابلهای تشکیل دادند که در سال تحصیلی 1398-1399 در مدارس مقطع ابتدایی شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. تمام دانشآموزان مشغول به تحصیل بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی دومرحلهای انتخاب شده و مقیاس درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای توسط معلمان این مدارس روی تمامی دانشآموزان اجرا شد. پس از نمرهگذاری پرسشنامهها و غربالگری، تعداد 40 دانشآموز انتخاب شدند و بهصورت جایگزینی تصادفی در دو گروه 20 نفری قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پرخاشگری شهیم، اضطراب اسپنس و همکاران و ترس اجتماعی ماسیا و همکاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بازیدرمانی والد - کودک بر پرخاشگری، اضطراب و ترس اجتماعی دانشآموزان تأثیر دارد و باعث کاهش پرخاشگری، اضطراب و ترس اجتماعی در آنها میشود. بنابراین توجه به بازیدرمانی والد - کودک نقش مهمی در بهبود مشکلات روانشناختی کودکان دارد.https://jcp.samt.ac.ir/article_118690_38de3a7b3d8b504cbe0e129da810abb3.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72114120200822The mediating role of the extent of using smartphone-based social networks in the relationship between personality traits and cultural identityنقش واسطهای میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در رابطة عاملهای شخصیت با هویت فرهنگی15717511868610.30487/jcp.2020.229346.1114FAراضیه امینیگروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران0000-0002-7980-5746عذرا محمدپناه اردکانگروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اردکان اردکان ایران0000000302595733آزاده چوبفروش زادهگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.Journal Article20200430While using social media has their benefits, there are also concerns about the impact of their application, especially the frequent use and dependence on social networks. In the present study, the mediating role of smartphone-based social networks in relation to personality traits and cultural identity was investigated. The research method was causal-correlational descriptive and the statistical population included all social network users over 18 years of age in Isfahan in 2018 and of these, 250 were selected with available sampling method. The research instruments were questionnaires such as the shortened version of NEO-Personality Inventory – the Revised (NEO-FFI-R) – the questionnaire about Addiction to smartphone-based social networks, and the cultural identity questionnaire. Pearson correlation and structural equation modeling in SPSS software version 23 and LISREL software version 8.80 were used to analyze the research data. Results showed that among the personality traits, the two factors of Neuroticism and Extroversion are able to explain the use of social networks in a meaningful and desirable way. The variable of using social networks could also explain cultural identity. But the three personality traits of Conscientiousness, Agreement, and Openness to experience were removed from the model because they did not reach the desired level. Thus, the variable of using social networks could play a mediating role in the relationship between cultural identity and some personality traits.در حالی که استفاده از شبکههای اجتماعی دارای مزایایی است، نگرانیهایی نیز درمورد تأثیر استفاده از آن، بهخصوص استفادۀ مکرر و وابستگی به شبکههای اجتماعی وجود دارد. در پژوهش حاضر به بررسی و تبیین نقش واسطهای استفاده از شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در رابطه با عاملهای شخصیت و هویت فرهنگی پرداخته شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری شامل تمام کاربران بالای 18 سال شبکههای اجتماعی اصفهان سال 1397 بود که از میان آنها 250 نفر بهعنوان نمونه به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارها شامل پرسشنامۀ پنج عاملی شخصیت نئو فرم کوتاه، پرسشنامۀ اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل و پرسشنامۀ هویت فرهنگی بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از همبستگی پیرسون و روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزاراس.پی.اس.اس. نسخۀ 23 و نرمافزار لیزرل نسخۀ 80/8 استفاده شد. <br /> یافتهها نشان داد که از بین عاملهای شخصیت، دو عامل روانرنجورخویی و برونگرایی قادرند استفاده از شبکههای اجتماعی را بهطور معنیدار و در حد مطلوب تبیین کنند و همچنین متغیر استفاده از شبکههای اجتماعی توانست هویت فرهنگی را نیز تبیین کند. به عبارتی، نقش واسطهای استفاده از شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در رابطه با برخی از عاملهای شخصیت و هویت فرهنگی تأیید شد، اما سه عامل شخصیتی وظیفهشناسی، توافقپذیری و تجربهپذیری بهدلیل نرسیدن به حد مطلوب از مدل حذف شد. بنابراین، متغیر استفاده از شبکههای اجتماعی میتوانست در رابطه میان هویت فرهنگی و برخی از عاملهای شخصیت، نقش واسطهای داشته باشد.https://jcp.samt.ac.ir/article_118686_c939ddde3495576c44790b225e833470.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72114120200822The Mainstream studies of Islamic Psychology in the Present Age:
A Meta Synthesis Studyجریانشناسی روانشناسی اسلامی در عصر حاضر: بررسی فراترکیب17620511869710.30487/jcp.2020.244667.1158FAحمید رفیعی هنرپژوهشکده اخلاق و معنویت، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران0000-0003-0614-3435Journal Article20200822In the development of Islamic psychology, there are various ideas a part of which depends on understanding the methodological approaches to the relationship between psychology and Islam. The purpose of this study was to identify the mainstreams or macro approaches in the field of communication between psychology and Islam in a historical process. Using the meta-synthesis method, 98 qualitative studies (1900 to 2019) were identified from valid sources and were analyzed and combined in a new framework. The findings showed that, firstly, the beginning of the discussion of the relationship between psychology and Islam, considering a philosophical-empirical continuum, dates back to the 1910s. Secondly, studies in the field of psychological and Islamic relations were classified by the index of “point of departure of science/religion” in the dual approach (intra-indigenous and extra-indigenous), and by the index of “science-basedness” in the triple approach of “refining science”, “comparing science”, and “establishing science”. Thirdly, the recent triple approach is recognized in four historical periods, which are: a) the preparatory period (introduction of the ideas of Muslim thinkers) since 1910; b) the refining approach and the first wave of the establishment approach since 1950; c) the comparative approach since 1980; and d) the second wave of the establishment since 2005. Each of the three recent approaches has had methodological limitations. One way to get rid of these limitations is to propose a “shared establishment approach”. This approach provides the ground for the establishment of new science through: relying on the Multilevel Interdisciplinary Paradigm; using the three stages of comparison, refinement, and establishment; and maintaining the connection between psychology and Islam.در شکلگیری روانشناسی اسلامی ایدههای متنوعی دیده میشود که بخشی از آن در گرو شناخت رویکردهای روششناسانۀ روابط روانشناسی و اسلام است. هدف پژوهش حاضر شناسایی جریانها یا رویکردهای کلانحوزۀ ارتباطشناسی روانشناسی و اسلام در یک روند تاریخی بود. با استفاده از روش فراترکیب، 98 مطالعۀ کیفی (1900 تا 2019م) از منابع معتبر شناسایی شد و با تجزیه و تحلیل آنها در یک چارچوب جدید ترکیب شد. یافتهها نشان داد که اولاً آغاز بحث از ارتباط روانشناسی و اسلام با درنظر گرفتن یک پیوستار فلسفی - تجربی به دهۀ 1910 بازمیگردد؛ ثانیاً مطالعات حوزۀ ارتباطی روانشناسی و اسلام بهواسطۀ شاخص «نقطۀ عزیمت علم/ دین» در رویکرد دوگانه (درون - بومی و برون - بومی)، و با شاخص «مبنا قرار دادن علم» در قالب رویکرد سهگانۀ پالایش علم، مقایسۀ علم، و تأسیس علم طبقهبندی میشود؛ ثالثاً رویکرد سهگانۀ اخیر در چهار بازۀ تاریخی بازشناسی میشود که عبارتاند از: الف) دورۀ تمهیدی (معرفی اندیشههای اندیشمندان مسلمان) از 1910م، ب) رویکرد پالایش و موج اول رویکرد تأسیس از 1950، ج) رویکرد مقایسه از1980، د) موج دوم تأسیس از 2005. هر یک از رویکردهای سهگانۀ اخیر، مبتلا به محدودیتهای روششناسانه بوده که یک راه برونرفت آن، پیشنهاد «رویکرد تأسیس اشتراکی» است که با مبنا قرار دادن الگوی میانرشتهایِ چندسطحی و با بهرهگیری از سه مرحلۀ مقایسه، پالایش، و تأسیس، با حفظ ارتباط روانشناسی و اسلام، زمینۀ تأسیس علم جدید را فراهم میکند.https://jcp.samt.ac.ir/article_118697_98be87ca49d12556620c2f60e8832780.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72114120200822The effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation on the behavioral problems and executive functions of delinquent adolescentsاثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر مشکلات رفتاری و کارکردهای اجرایی نوجوانان بزهکار20622411869610.30487/jcp.2020.244147.1155FAسید شهاب کمال الدینیدانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایرانفرنگیس دمهریدانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران.مهدیه عزیزیدانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایرانJournal Article20200816This study aimed to evaluate the effectiveness of Computer-Based Cognitive Rehabilitation (CBCR) on the behavioral problems and performance functions of delinquent adolescents. The semi-experimental research method was pretest-posttest with control group. The statistical population included all the delinquent adolescents of Yazd correctional centers in 2020, from which 30 adolescents were selected by targeted sampling method and were divided into an experimental group (15 adolescents) and a control group (15 adolescents). The intervention group was exposed to CBCR but the educational control group was not exposed to it. The Achenbach’s Questionnaire (child/adolescent form), and the (electronic form) of Connors neuropsychological inventory were used to collect data. The statistical method used for data analysis was multivariate analysis of covariance. The results showed that CBCR therapy affects the behavioral problems and performance functions of delinquent adolescents and reduces behavioral problems and improves performance functions in adolescents. The application of CBCR to solve the behavioral and neurological problems is recommended in delinquent adolescents.هدف پژوهش حاضر اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر مشکلات رفتاری و کارکردهای اجرایی نوجوانان بزهکار بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون -پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی نوجوانان بزهکار در کانونهای اصلاح و تربیت استان یزد در سال 1399 بودند که از این جامعه تعداد 30 نوجوان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله در معرض توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ آخنباخ فرم کودک/ نوجوان نسخۀ والدین، آزمون عصب روانشناختی کانرز نسخۀ کامپیوتری استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که درمان توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر مشکلات رفتاری و کارکردهای اجرایی نوجوانان بزهکار تأثیر دارد و سبب کاهش مشکلات رفتاری و بهبود کارکردهای اجرایی در نوجوانان میشود. بهکارگیری توانبخشی شناختی رایانهای بر مشکلات رفتاری و جنبههای عصب شناختی در نوجوانان بزهکار پیشنهاد می شود. https://jcp.samt.ac.ir/article_118696_9d428c7c8d75657cd0aa1cf2f3238185.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72114120200822The Mediating Role of Academic Self-efficacy in Predicting
Academic self-handicapping on the Basis of
Attachment Styles and Academic Identityبررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی بر اساس سبکهای دلبستگی و هویت تحصیلی22524611949210.30487/jcp.2020.239600.1133FAسمیرا سلیمانیگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانرامین حبیبی کلیبرگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانابوالفضل فریدگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20200715This study aimed to investigate the mediating role of academic self-efficacy in predicting academic self-handicapping based on attachment styles and academic identity. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of this study included all the first grade high school students in Bonab city in 2016-2017 academic year. The research sample was 301 students which were selected from a high school in Bonab by multi-stage cluster sampling. Collins and Reed’s Attachment Style Scale, Waz and Isaacson’s Educational Identity Questionnaire, McIlroy and Bunting’s Self-Efficacy Questionnaire, and Schwinger’s Academic Self-Handicapping Scale were used to collect data. Data analysis was performed by statistical method of path analysis using LISREL 8.8 software. The results of path analysis showed that academic self-efficacy has a significant mediating role in the relationship between attachment styles (safe, unsafe, avoidant and ambivalent) and academic self-handicapping. Academic self-efficacy and academic self-handicapping are statistically significant (P <0.05). Ambivalent insecure attachment style also positively predicts academic self-handicapping through academic self-efficacy. Therefore, attachment styles and academic identity mediated by self-efficacy play an important role in students’ academic self-handicapping.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی بر اساس سبکهای دلبستگی و هویت تحصیلی انجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دورۀ اول متوسطۀ شهرستان بناب در سال تحصیلی 1395-1396 بودند. نمونۀ پژوهش 301 نفر بودند که به شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از دبیرستانهای دورۀ متوسطۀ شهرستان بناب انتخاب و بررسی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبکهای دلبستگی کولینز و رید، هویت تحصیلی واز و ایزاکسون، خودکارآمدی مکیلروی و بانتینگ و خودناتوانسازی تحصیلی شوینگر و استینسمر پلستر استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار لیزرل 8.8 انجام شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی نقش میانجی معناداری در رابطۀ بین سبکهای دلبستگی (ایمن، ناایمن اجتنابی و دوسوگرا) و خودناتوانسازی تحصیلی دارد و مسیرهای مستقیم از سبک دلبستگی ایمن به خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوانسازی تحصیلی معنادار و از سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا به خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوانسازی تحصیلی ازنظر آماری معنادار است (05/0p <). سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا نیز از طریق خودکارآمدی تحصیلی بهصورت مثبت خودناتوانسازی تحصیلی را پیشبینی میکند. بنابراین، سبکهای دلبستگی و هویت تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی نقش مهمی در خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان دارند.https://jcp.samt.ac.ir/article_119492_10fc5d5f42a22860c0f41a3f043b030c.pdf