سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72112120180823Effectiveness of Teaching Modesty on Reducing Internet Addiction and High Risk Behaviors in Adolescent Girlsبررسی اثربخشی آموزش حیا بر کاهش اعتیاد به اینترنت و رفتارهای پرخطر در دختران نوجوان11492328FAمحدثه جهانشاهیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهرانخدابخش احمدیمرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)Journal Article20190825This research aimed to study the effectiveness of teaching modesty on reducing Internet addiction and high risk behaviors in adolescent high school girls. In this research, a quasi-experimental design with control and experimental groups was used. Twenty female students were selected using purposeful sampling. The method of teaching modesty was carried out in eight sessions in order to introduce concepts of modesty; philosophy and the necessity of modesty; pathology of modesty; types and manifestations of modesty; the role of modesty in physical, psychological, and family health; the ways of preserving and enhancing individual modesty; the ways of preserving and enhancing modesty in family; the ways of preserving and enhancing modesty in social relationships; and the ways of preserving and enhancing media modesty. The subjects answered to the questionnaires about Internet addiction, the degree of risk-taking in Iranian adolescents, and demographic information. The findings showed teaching modesty was effective in reducing Internet addiction of adolescent girls; but the efficacy of teaching modesty was not significant in reducing high risk behaviors. Teaching modesty helps Internet users increase self-preservation and self-control in facing problems such as pornography. Regarding various reasons of high risk behaviors, and the impact of social, cultural, economic, and family factors, you cannot expect any change in this short time period. Based on the findings of this study, modesty-based educational- pedagogic intervention could be a preventive approach to inhibit addiction to the Internet and cyberspace. Taking preventive measures at lower ages and implementation of educational programs for adolescents and their parents are necessary to reduce high risk behaviors.هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش حیا بر کاهش اعتیاد به اینترنت و رفتارهای پرخطر در دختران نوجوان دبیرستان بود. در این پژوهش از طرح شبهآزمایشی با گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. 20 دانشآموز دختر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش آموزش حیا در هشت جلسه با هدف آشنایی با مفهوم حیا، فلسفه و ضرورت حیا، آسیبشناسی حیا، انواع و جلوههای حیا، نقش حیا در سلامت جسمی ـ روانی و خانواده، روشهای حفظ و تقویت حیای فردی، روشهای حفظ و تقویت حیا در خانواده، روشهای حفظ و تقویت حیا در روابط اجتماعی و روشهای حفظ و تقویت حیای رسانهای انجام شد. آزمودنیها به پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت، مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی، و اطلاعات جمعیتشناختی پاسخ دادند. نتایج نشان داد که آموزش حیا در کاهش اعتیاد به اینترنت در دختران نوجوان تأثیر داشت؛ اما اثربخشی آموزش حیا در کاهش رفتارهای پرخطر معنادار نبود. آموزش حیا به کاربران کمک میکند در مواجهه با مشکلاتی چون هرزهنگاری، خویشتنداری را افزایش دهند و بتوانند مدیریت خود را بر عهده بگیرند. با توجه به علتهای مختلف رفتارهای پرخطر و تأثیر عاملهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، و خانوادگی نمیتوان انتظار تغییر را در این بازة زمانیکوتاه داشت. بر پایة یافتههای این پژوهش، میتوان مداخلة آموزشی ـ تربیتیِ مبتنی بر حیا را رویکردی پیشگیرانه در جلوگیری از اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی مطرح کرد. اقدامات پیشگیرانه در سنین پایینتر و اجرای برنامههای آموزشی به نوجوانان و والدین آنها جهت کاهش رفتارهای پرخطر ضروری بهنظر میرسد.https://jcp.samt.ac.ir/article_92328_0b4431f364723730d685bd6a857d988f.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72112120180823A Comparative Study of Unity-Oriented Psychology and Existential Psychology: The Encounter of Innatist and Phenomenalist Meaning-Based Approachesبررسی تطبیقی روانشناسی وحدتمدار و روانشناسی وجودی: تقابل دو رویکرد معناگرای فطرینگر و پدیدارگرا153692329FAعلی زادهمحمدیپژوهشکدۀ خانواده، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190825The existential psychology is based on phenomenological philosophy. In this approach, the world has no meaning and is futile. What makes man distinguished from other creatures is his freedom and ability to choose. Psychological assumptions in this approach include human freedom, death anxiety, and humanism. In contrast, the unity-oriented psychology approach maintains that human nature has a purposive existence with a unity-oriented meaning and intention, and has founded its psychological assumptions on the basis of a unity-oriented nature, as well as the motivation of love, attachment and immortality of mankind. In this approach, the universe is not futile and vain, has inherent meaning, and each person, with his own unique characteristics is the creator of the story and meaning of his life. The purpose of this research was to answer these questions: What is the ontological nature of human existence, his cognition, motivation, and purpose? How is the analysis process in the native approach of unity-oriented psychology? And, what are the conceptual differences between this approach and the existential approach with regard to these indices? Unity-oriented psychology does not see human as a disposed object thrown away into the universe, and accounts human nature and psychological motives as a derivation of his love, connection, and attachment to the universe of unity that gives life a divine meaning and purpose. Therefore, the psychological interventions of the phenomenalist approach have little success or justification in the innatist and religious societies.روانشناسی وجودی بر اساس فلسفۀ پدیدارشناختی است که باور دارد جهان با تمام مخلوقاتش هیچگونه توجیه و معنایی ندارد و پوچ است. آنچه انسان را در میان مخلوقات ممتاز میکند، آزادی و توانایی او در انتخاب است. مفروضات روانشناختی در این رویکرد آزادی، تنهایی، اضطراب مرگ، و اصالت انسانی است. روانشناسی وحدتمدار ماهیت انسان را برآمده از هستی غایتمداری میداند که در خود معنا و هدف وحدانی دارد و مفروضات روانشناختی خود را بر مبنای فطرت وحدتمدار و انگیزش عشق و دلبستگی و جاودانگی انسان قرار داده است. در این رویکرد هستی بیهوده و پوچ نیست، ذاتاً معنا دارد و هر شخص با ماهیت منحصربهفرد فطری خود خالق اصلی داستان و معنای زندگیاش است. هدف از این پژوهش پاسخ به این پرسش بود که ماهیت هستیشناختی وجود انسان، شناخت او، انگیزش، هدف، و فرایند تحلیل در رویکرد بومی روانشناسی وحدتمدار چگونه است و این رویکرد چه تمایزهای مفهومیای در این شاخصها با رویکرد وجودی دارد. یافتههای پژوهش توضیح میدهد روانشناسی وحدتمدار انسان را پرتابشده در هستی نمیبیند و ماهیت و انگیزههای روانی انسانی را برآمده از عشق، اتصال، و دلبستگی به عالم وحدت میداند که به زندگی معنا و هدفی وحدانی میدهد. مداخلات روانشناختیِ رویکرد پدیدارگرا توفیق و توجیه چندانی در جوامع فطرتگرا و دینباور ندارد.https://jcp.samt.ac.ir/article_92329_be0afb764ea974ffe7b34b97f325f45e.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72112120180823Imam Khomeini’s Personality Psychology Based on the Characteristics of Carl Rogers’ Healthy Personروانشناسی شخصیت امام خمینی(ره) بر پایة ویژگیهای انسان سالمِ کارل راجرز375992331FAفرامرز سهرابیدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190825The purpose of this research was to describe the phenomenological personality of Imam Khomeini from the perspective of Carl Rogers’ Healthy Person. The research question was: Do characteristics of Imam Khomeini’s personality correspond to Rogers’ indicators for healthy person (“fully functioning person”)? In order to answer this question, the author used documentary research method, and extracted, categorized and analyzed the necessary data. The results showed that Rogers’ general criteria about a healthy person are converged from three points: personality dynamics, courage in self-realization, and unmasked existence. Moreover, Rodgers presented five particular features: open to experience, existential living, trust feelings, creativity, fulfilled life. According to research findings, Rogers’ eight indicators for healthy person (“fully functioning person”) are in complete correspondence with Imam Khomeini’s personality. There are also unique features in Imam Khomeini’s thoughts, behavior, and lifestyle that were not mentioned in Rogers's theory.تبیین پدیدارشناختی شخصیت امام خمینی(ره) از دیدگاه انسان سالمِ کارل راجرز هدف این پژوهش بود. به منظور پاسخ به پرسش تحقیق که آیا ویژگیهای شخصیت امام خمینی(ره) با شاخصهای انسان سالم («انسان با کنش کامل») از دیدگاه راجرز همخوانی دارد، با استفاده از روش پژوهش استنادی، اطلاعات لازم استخراج، طبقهبندی، و تحلیل شد. نتایج نشان داد معیارهای کلی راجرز دربارة شخصیت سالم در سه نکتۀ پویایی شخصیت، شهامت در تحقق خود، و هستی بدون نقاب انسجام مییابد. علاوه بر این، راجرز پنج ویژگی اختصاصی عرضه کرده است؛ ازجمله آمادگی کسب تجربه، زندگی هستیدار، اعتماد به ارگانیسم خود، احساس آزادی، و خلاقیت. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که ویژگیهای هشتگانۀ «انسان با کنش کامل» از دیدگاه راجرز، در حد کمال در شخصیت امام خمینی(ره) مصداق دارد. همچنین ویژگیهای منحصربهفردی در اندیشه، رفتار، و سبک زندگی امام خمینی(ره) وجود داشته که در نظریة راجرز به آنها اشاره نشده است.https://jcp.samt.ac.ir/article_92331_92d49026e46b332c66419b6513321d12.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72112120180823The Relationship of Social Perspective-Taking and Ego Strength to Cultural Intelligence in Non-Native College Students: The Modifying Role of Age and Genderارتباط دیدگاهگیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی در دانشجویان غیربومی: نقش تعدیلکنندة سن و جنسیت617892332FAآزاده فرقدانیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه0000-0007-6163-0522Journal Article20190825Immigrant-receiving cities and communities can pose numerous cultural challenges for their citizens. This condition is more difficult for non-native students. Accordingly, the present study aimed to investigate the relationship of social perspective-taking and ego strength to cultural intelligence, considering the modifying role of age and gender of the non-native students. A sample of 148 non-native students was selected from the Humanities Faculty of the Islamic Azad University of Saveh using availability sampling. The research tools included Earley and Ang’s Cultural Intelligence Scale, Barron's Ego Strength Scale, and the Social Perspective-Taking Scale. After collecting the questionnaires, the data was analyzed using hierarchical multivariate regression. The results showed that the relationships of social perspective-taking and ego strength to cultural intelligence were positive. Furthermore, gender had no modifying role in the relationships between the predictors and cultural intelligence. As for age, an increase in the age of the participants had a negative effect on the relationship between social perspective-taking and cultural intelligence, whereas the relationship between ego strength and cultural intelligence increased with an increase in the student age. Paying close attention to the factors affecting cultural intelligence can promote competence and cultural adaptation of student communities.جوامع مهاجرپذیر برای ساکنان آنجا چالشهای فرهنگی بسیاری به همراه دارند. این شرایط برای افرادی مانند دانشجویان غیربومی دشوارتر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ دیدگاهگیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی و همچنین بررسی نقش تعدیلکنندۀ سن و جنسیت در دانشجویان غیربومی، انجام شده است. بدین منظور از دانشجویان دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه 148 دانشجوی غیربومی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ هوش فرهنگی، پرسشنامۀ قدرت ایگو، و مقیاس دیدگاهگیری اجتماعی بودند. پس از اجرای پرسشنامهها تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندمتغیری سلسلهمراتبی انجام شد. نتایج نشان داد دیدگاهگیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی رابطۀ مثبت داشتند. جنسیت نقش تعدیلکنندهای در روابط متغیرهای پیشبین و هوش فرهنگی نداشتند. رابطۀ بین دیدگاهگیری اجتماعی و هوش فرهنگی با افزایش سن آزمودنیها (بالای 30 سال) کاهش و رابطۀ بین قدرت ایگو و هوش فرهنگی با افزایش سن دانشجویان افزایش یافت. توجه به عاملهای تأثیرگذار بر هوش فرهنگی میتواند شایستگی و سازگاری فرهنگی را برای جامعۀ دانشجویان به ارمغان آورد.https://jcp.samt.ac.ir/article_92332_e5cf3220a6e158b7e4fbff724ac5f217.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72112120180823Identification of Socio-Cultural Contexts Forming Marital Satisfactionشناسایی بسترهای فرهنگی ـ اجتماعی شکلدهندة رضایت از ازدواج799992333FAاعظم کلائیدانشکدۀ رفاهجواد خدادادی سنگدهدانشگاه خوارزمیمرتضی گوهریپوردانشگاه قمJournal Article20190825Marital satisfaction is the concept dealt with the life context of satisfied couples in society and influenced by social values, culture and other components existing in their life. This research identified socio-cultural contexts that formed marital satisfaction for satisfied couples. This study has been done in the qualitative approach and is based on grounded theory. The authors used interviews as data gathering instrument; the interviews were continued until the phase of theoretical saturation. Twenty one satisfied couples were purposively sampled and interviewed in Tehran in 2017 and 2018. Analysis of participants resulted in uncovering 33 open codes, 8 axial codes, and a selective code of marital satisfaction. According to findings, what was extracted as efficient factors of forming marital satisfaction in socio-cultural contexts included: main families homology, tendency to simplicity, taking benefit from supporter net of friends and family, giving importance to free time, management of cyberspace, using advisory and consulting services, religious beliefs and religious behaviors. Existence of religious factors in findings represents socio-cultural contexts of this study. These religious factors are significant and considerable in terms of the traditional roots of religious teachings and their deep role in people’s life style. Taking advantage fromرضایت از ازدواج مفهومی وابسته به بستر زندگی زوجین رضایتمند جامعه و متأثر از ارزشهای اجتماعی، فرهنگ، و سایر مؤلفههای موجود در زندگی آنهاست. پژوهش حاضر به شناسایی بسترهای فرهنگی ـ اجتماعی شکلدهندة رضایت از ازدواج در زوجین رضایتمند پرداخت. این مطالعه با رویکرد کیفی و بر اساس روش دادهبنیاد انجام شده است. از روش مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند از 21 زوج رضایتمند شهر تهران در سال 13961397 انجام شد. نتایج تحلیل کدگذاری مصاحبهها به شناسایی 33 کد باز، 8 کد محوری، و کد انتخابی رضایت از ازدواج منجر شد. بر اساس یافتهها عوامل مؤثر بر شکلگیری رضایت از ازدواج در بسترهای فرهنگی اجتماعی شامل همسانی خانوادههای اصلی، تمایل به سادهزیستی، بهرهمندی از شبکة حمایتی دوستان و اقوام، پرداختن به اوقات فراغت، استفادة درست از فضای مجازی، استفاده از خدمات مشورتی و مشاورهای، باورهای دینی، و رفتارهای دینی بودند. وجود یافتههای مرتبط با عوامل مذهبی، بیانگر بافت فرهنگی اجتماعی این مطالعه است که بهدلیل ریشهدار بودن آموزههای دینی و نقش عمیق آنها بر سبک زندگی افراد قابل توجه و تأمل است. بهرهمندی از این فضائل مذهبی و سبک زندگی اسلامی که ثمرۀ آن است موجب توانمندتر شدن زوجین و خانوادهها در مواجهه با چالشهای زندگی، تعدیل تعارضها و ایجاد رضایت پایدار است و در نهایت مسیر رشد و بالندگی را برای آنها فراهم میکند.https://jcp.samt.ac.ir/article_92333_b6f02e1239c11d0e27b264d72ff998de.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)روانشناسی فرهنگی2588-72112120180823Validity and Reliability of the Revised Identity Styles Inventory (ISI-5) among a Group of Iranian Adolescentsبررسی روایی و پایایی نسخة پنجم پرسشنامة سبکهای هویت در گروهی از نوجوانان ایرانی10111892334FAعباس مرزباندانشگاه اصفهانمحمدرضا عابدیدانشگاه اصفهانپریسا نیلفروشاندانشگاه اصفهانJournal Article20190825The current study aimed to evaluate the validity and reliability of the 5th revision of Identity Styles Inventory (ISI-5) in a group of Iranian adolescents. ISI-5 was translated from English to Persian, and then the Persian version was edited by 5 experts in psychology and English language, back-translated from Persian to English by another translator and was confirmed by the author of the source version. The final Persian version of ISI-5 was administered among 373 high school students (189 female, 184 male) of Shahriar (Shahriar, Tehran Province, Iran) who were selected through multi-stage cluster sampling method. The reliability of the scale was determined by Cronbach's alpha and test-retest; and validity of the scale was confirmed by simultaneous validity and confirmatory factor analysis. Cronbach’s alpha coefficients for the three sub-scales of this test were between 0/67 and 0/79. The test-retest coefficients of the three subscales of the Persian version of ISI-5 were between 0/77 and 0/81. The findings indicated that the Persian version of ISI-5 has a good validity and reliability for Iranian sample and is applicable in research cases.هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی نسخة پنجم پرسشنامۀ سبکهای هویت (ISI-5) در گروهی از نوجوانان ایرانی است. پس از برگردان نسخۀ اصلی پرسشنامۀ سبکهای هویت به فارسی و اصلاح و تأیید آن از سوی پنج استاد روانشناسی و زبان انگلیسی و سپس بازترجمه از فارسی به انگلیسی توسط مترجمی دیگر و تأیید توسط مؤلف اصلی پرسشنامه، فرم نهایی آن در 373 (189 دختر، 184 پسر) دانشآموز دبیرستانی شهرستان شهریار ـ که بهصورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند ـ اجرا شد. برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی و بهمنظور تعیین روایی از روایی همزمان و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد ساختار سه عاملی پرسشنامه برازش کافی را دارد. ضرایب آلفای کرونباخ برای سه زیرمقیاس این آزمون از 67/0 تا 79/0 بهدست آمد. ضرایب بازآزمایی خردهمقیاسهای سهگانة پرسشنامه از 77/0 تا 81/0 بهدست آمد. یافتهها نشان میدهند نسخة فارسی پرسشنامه سبکهای هویت در نمونۀ ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و قابلیت استفاده در پژوهش را دارد.https://jcp.samt.ac.ir/article_92334_923f51d991ce30d3124b4fdc25584eaf.pdf