TY - JOUR ID - 141443 TI - بررسی نقش طرح‌وارۀ فرهنگی و طرح‏وارۀ زبانی بر درک خوانداری و شنیداری زبان‌آموزان زبان انگلیسی JO - روان‌شناسی فرهنگی JA - JCP LA - fa SN - 2588-7211 AU - نوبخت, محسن AD - استادیار گروه زبان‌شناسی، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 5 IS - 2 SP - 63 EP - 77 KW - طرحواره KW - زبانی KW - فرهنگی KW - فهم DO - 10.30487/jcp.2021.306205.1313 N2 - هدف مقالۀ حاضر بررسی تأثیر آشنایی فرهنگی و زبانی با یک متن و نقش آن در درکِ خواندن، درک شنیدن و مدت زمان خواندن آن متن است. الگوی نظری مورداستفاده در این بررسی الگوی طرح‏واره است که به دانش پیشینِ فرد از جهان اشاره دارد. این الگو ابتدا توسط کانت مطرح شد، اما این بارتلت بود که آن را رشد داد و به‌کار گرفت. بنابر این مفهوم، پردازش متن به‏واسطۀ دانشِ پیشینِ انباشت‏شده در ذهنِ خواننده/شنونده (الگوهای ذهنی) تسهیل می‏شود. برای بررسی این موضوع، سه متن از کتاب ریدینگ آیلتس مربوط به سال 2021 از بخش تاریخ بیشه‏زار در بریتانیا در اختیار سه گروه (کنترل، آشنا با طرح‏وارۀ زبانی و آشنا با طرح‏وارۀ فرهنگی، هر گروه 30 نفر و درمجموع 90 نفر) قرار گرفت. گروه کنترل هیچ آشنایی با طرح‏واره‏های زبانی و فرهنگیِ متن نداشت. گروه دوم با طرح‏واره‏های زبانی متن و گروه سوم با طرح‏واره‏های فرهنگیِ متن آشنایی داشتند. به منظور بررسی نقش طرح‏واره‏ها بر فرایند فهم خواندن، فهم شنیدن و مدت زمان خواندن و نیز مقایسۀ تفاوت این سه گروه با هم، سه آزمون روی این سه گروه انجام شد. نتایج حاکی از آن است که گروه کنترل در هر سه آزمون نمرات پایین‏تری نسبت‌به دو گروه دیگر به دست آورد. نتایج گروه آشنا با طرح‏وارۀ زبانی هم بهتر از گروه آشنا با طرح‏وارۀ فرهنگیِ متن بود. UR - https://jcp.samt.ac.ir/article_141443.html L1 - https://jcp.samt.ac.ir/article_141443_2078be419dd90f9d131940f0af2f2ab1.pdf ER -