TY - JOUR ID - 140103 TI - تدوین الگوی جامع هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مبتنی بر رویکرد رشدی JO - روان‌شناسی فرهنگی JA - JCP LA - fa SN - 2588-7211 AU - وجدانی همت, مهدی AU - سلیمی بجستانی, حسین AU - کلانتر هرمزی, آتوسا AU - فرحبخش, کیومرث AD - دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشجوی مقطع دکتری مشاوره AD - دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 5 IS - 1 SP - 24 EP - 58 KW - الگوی جامع KW - هدایت تحصیلی KW - رویکرد رشدی KW - آمادگی تحصیلی/ شغلی دانش‌آموزان DO - 10.30487/jcp.2021.275677.1244 N2 - پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی جامع هدایت تحصیلی دانش­آموزان مبتنی‌بر رویکرد رشدی با روش کیفی و از نوع تحلیل مضمون انجام گرفت. ابتدا مضامین متون سند تحول بنیادین، مبانی نظری تحول بنیادین و برنامۀ درسی ملی و سپس متون تخصصی راهنمایی و مشاورۀ مدرسه، و رشد، تحلیل و استخراج شد. سپس مضامین مصاحبه با صاحب­نظران متخصص در حوزۀ هدایت تحصیلی و مشاوران مدرسه به­دست آمد. از مجموع 986 مقولۀ فرعی و 141 مقولۀ اصلی به­دست آمده از کدگذاری اسناد، متون و مصاحبه­ها، تعداد 21 مضمون هسته­ای حاصل شد که محورهای اصلی الگو را شکل دادند. مضامین هسته­ای در چهار رکن؛ مبانی، ارائه و محتوا، مدیریت و اداره، و پاسخ­گویی دسته­بندی شدند. در رکن مبانی، بنیان­ها دارای چهار محور اصلی (رابطۀ انسان با هستی، رشد و تعالی انسان، هویت انسان، قابلیت­ها و ظرفیت­های انسان) و الزامات و ضرورت­ها دارای دو محور اصلی (سازمانی و هدایت­گری) هستند. رکن ارائه و محتوا دارای پنج محور اصلی در شایستگی­ها (تحصیلی، شغلی، شخصی، اجتماعی و معرفت دینی) است. رکن مدیریت و اداره دارای سه محور اصلی (خانواده، مشاوران و عوامل مدرسه) در اجزا و ارکان و دارای دو محور اصلی (طرح­ریزی تحصیلی/شغلی و تسهیل­گری) در شاخص­های اجرا و اداره است. رکن پاسخ­گویی نیز دارای دو محور اصلی (پسامدرسه و موقعیت­نگری) در جنبۀ نتایج و 4 محور اصلی (ارزیابی یکپارچه و رشدمحور، نیازسنجی و تفاوت­های فردی) در جنبۀ شاخص­های پاسخ­گویی است UR - https://jcp.samt.ac.ir/article_140103.html L1 - https://jcp.samt.ac.ir/article_140103_a6d3ff7422fc79d8a0f07e6750303cd5.pdf ER -