سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)
روانشناسی فرهنگی
2588-7211
2676-6388
3
2
2020
02
20
بررسی و مقایسۀ نیازهای انطباقپذیری خانوادههای شهری و روستایی کرمانشاه پس از موقعیت بحران
1
16
FA
معصومه
اسمعیلی
0000-0002-8907-6145
استاد مشاوره، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
masesmaeily@yahoo.com
10.30487/jcp.2019.94238
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسۀ نیازهای انطباقپذیری خانوادههای شهری و روستایی بعد از موقعیت بحران انجام گرفت. خانوادههای ساکن در شهر سرپلذهاب و روستاهای دشت ذهاب که پس از زلزلۀ کرمانشاه همچنان در شهر و روستای خود ماندند و با شرایط منطقۀ سکونت خود انطباق یافتند، جامعۀآماری مطالعه را تشکیل دادند. برای انتخاب اعضای نمونه از شیوۀ تصادفی خوشهای استفاده شد و تعداد 380 خانواده از شهر سرپلذهاب برای نمونۀ پژوهش انتخاب شدند و در روستا نیز تعداد 5 روستا بر حسب تصادف انتخاب شدند و تعداد 300 خانوادة روستایی این پرسشنامه را تکمیل کردند. به منظور اندازهگیری متغیر نیازهای انطباقپذیری از پرسشنامۀ محققساخته با عنوان «انطباقپذیری خانوادهها» استفاده شد که دارای سه خردهمقیاس «خانواده»، «خردهمنظومۀ همسران»، «خردهمنظومۀ والد - فرزند» بود. در پژوهش حاضر، ضریب اعتبار پرسشنامه در گروه نمونۀ مورد مطالعه برابر با 868/0 بهدست آمد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که تفاوتهای معنیداری در نیازهای انطباقپذیری بین خانوادههای شهری و روستایی وجود دارد. در خردهمقیاس خانواده، نیازهای امنیتبخشی و باورسازی در خانوادههای شهری نسبت به نیازهای خانوادههای روستایی در اولویت بیشتری بودند. در خردهمقیاس همسران، نیازهای واقعگرایانه زوجهای شهری بیشتر از نیازهای واقعگرایانه زوجهای روستایی بود. همچنین در خردهمقیاس والد - فرزند، تفاوت معناداری میان نیازهای خانوادههای شهری و روستایی یافت نشد. با توجه به نیازهای انطباقپذیری متفاوتی که در شهر و روستا وجود دارد، می توان در بستههای حمایتی پس از بحران، این نیازها را مورد توجه خاص قرار داد.
نیاز,انطباقپذیری,خانوادۀ شهری,خانوادۀ روستایی,بحران
https://jcp.samt.ac.ir/article_94238.html
https://jcp.samt.ac.ir/article_94238_19621fb8db22e5280e21cb6f29844087.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)
روانشناسی فرهنگی
2588-7211
2676-6388
3
2
2020
02
20
پیشبینی انگیزش یادگیری زبان بر اساس هوش فرهنگی و خلاقیت در دانشآموزان
17
32
FA
فاطمه
عبداللهی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.
fatemeh.abdollahi73@yahoo.com
علیرضا
همایونی
0000-0003-1697-5673
استادیار گروه روان شناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
homaiony@gmail.com
10.30487/jcp.2020.202308.1085
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی انگیزش یادگیری زبان بر اساس هوش فرهنگی و خلاقیت در دانشآموزان سال اول متوسطۀ دوم و روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش، تمامی 170 دانشآموز دختر سال اول متوسطۀ دوم در سال تحصیلی 1397-1398 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 120 دانشآموز بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای هوش فرهنگی، خلاقیت و انگیزش یادگیری زبان بود. یافتهها نشان داد همبستگی مثبت معناداری بین خردهمقیاسهای هوش فرهنگی و خلاقیت با انگیزش یادگیری زبان در دانشآموزان وجود دارد. همچنین، هوش فرهنگی و خلاقیت توان پیشبینی معنادار انگیزش یادگیری زبان در دانشآموزان سال اول متوسطۀ دوم را دارا بودند. با توجه به نتایج پژوهش میتوان بیان کرد که خلاقیت و هوش فرهنگی در فرایند افزایش انگیزش یادگیری زبان مؤثر هستند و روانشناسان و مدرسان زبان میتوانند از این سازههای روانشناختی برای ارتقای انگیزش یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان استفاده کنند.
هوش فرهنگی,خلاقیت,انگیزش یادگیری زبان
https://jcp.samt.ac.ir/article_107385.html
https://jcp.samt.ac.ir/article_107385_64e2215d1fdb2e39d58991c57994b268.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)
روانشناسی فرهنگی
2588-7211
2676-6388
3
2
2020
02
20
اثر سرمایۀ روانشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان: نقش میانجی هوش فرهنگی
33
53
FA
حمید
رحیمی
دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
dr.hamid.rahimi@kashanu.ac.ir
مائده
حلوایی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
halvaeim@gmail.com
10.30487/jcp.2020.219190.1110
پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است و جامعۀ آماری شامل دانشجویان دانشگاه کاشان به تعداد 8727 نفر که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 240 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامۀ استاندارد سرمایۀ روانشناختی، فرسودگی تحصیلی و هوش فرهنگی استفاده شد. روایی سازۀ پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی تأییدی و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای اس. پی. اس. اس.، اِیموس و لیزرل انجام شد. یافتهها نشان داد میانگین هر یک از مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی و هوش فرهنگی بالاتر از حد متوسط و میانگین هر یک از مؤلفههای فرسودگی تحصیلی پایینتر از حد متوسط بود. ضرایب تحلیل مسیر نشان داد که اثرات مستقیم، غیر مستقیم و کل استانداردشدۀ سرمایۀ روانشناختی و هوش فرهنگی بر روی فرسودگی تحصیلی، منفی و معنادار است و نقش میانجی هوش فرهنگی نیز در این رابطه تأیید شد.
سرمایۀ روانشناختی,فرسودگی تحصیلی,هوش فرهنگی
https://jcp.samt.ac.ir/article_107386.html
https://jcp.samt.ac.ir/article_107386_56ae9178cfa79c709904ef984dbef889.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)
روانشناسی فرهنگی
2588-7211
2676-6388
3
2
2020
02
20
مقایسۀ عوامل شخصیتی و دینداری درونی و بیرونی در نوجوانان با و بدون رفتارهای پرخطر
54
71
FA
سیده سمیرا
جزایری
کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران
samira.jazayeri@gmail.com
علی اصغر
اصغرنژاد فرید
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
میترا
خاقانی
استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
10.30487/jcp.2020.199960.1075
هدف از این پژوهش، مقایسۀ عاملهای شخصیتی و دینداری درونی و بیرونی نوجوانان با و بدون رفتارهای پرخطر بود. روش تحقیق حاضر از نوع پسرویدادی یا علّی-مقایسهای است. بدین منظور، نمونهای متشکل از 338 نفر از نوجوانان با رفتارهای پرخطر (168 نفر) و نوجوانان بدون رفتارهای پرخطر (170 نفر) بهصورت نمونهگیری در دسترس و مطابق با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ شخصیتی نئو فرم کوتاه (1985) و پرسشنامۀ جهتگیری دینداری آلپورت (1967) و پرسشنامۀ مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی بود. دادهها نیز با تحلیل واریانس یکطرفه (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که بین عاملهای شخصیتی و دینداری درونی و بیرونی نوجوانان با و بدون رفتارهای پرخطر تفاوت معناداری وجود دارد (001/0). بنابراین، یکی از عوامل مرتبط با رفتارهای پرخطر، عامل شخصیتی و دینداری درونی و بیرونی نوجوانان است که نیازمند توجه بیشتر متخصصان این حوزه نسبت به این متغیرهاست.
عوامل شخصیتی,دینداری,نوجوانان,رفتارهای پرخطر
https://jcp.samt.ac.ir/article_107387.html
https://jcp.samt.ac.ir/article_107387_bc3da31abfcd159966a64e0f3cbf5fea.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)
روانشناسی فرهنگی
2588-7211
2676-6388
3
2
2020
02
20
اثربخشی آموزش تفکر نقادانه بر خطاهای شناختی بینفردی و معنای تحصیل در دانشجویان رشتۀ پزشکی
72
90
FA
یوسف
خنیا
00000001-7195-2285
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
yo_kh68@yahoo.com
محمد
نریمانی
استادگروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
narimani@uma.ac.ir
نادر
حاجلو
استادگروه روانشناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
10.30487/jcp.2020.205826.1092
تفکر نقادانه مهارتی اجتماعی و فرایند شناختیای فعال، هدفمند و سازماندهیشده است که فرد از آن برای آزمودن دقیق تفکر خود و دیگران و روشن کردن برداشت و بهبود درک خود از وقایع استفاده میکند. تفکر نقادانه روش معنی دادن به دنیاست. جامعۀ آماری تحقیق دانشجویان مذکر رشتۀ پزشکی شاغل به تحصیل در مقاطع علوم پایه و فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 1397- 1398 بودند. در یک طرح آزمایشی 40 دانشجوی مذکر از روی لیست ادارۀ آموزش دانشکده بهصورت نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسۀ 90 دقیقهای تحت آموزش تفکر نقادانه به روش کارگاهی قرار گرفتند. هر دو گروه پرسشنامههای «تحریف شناختی بینفردی» و «معنای تحصیلی» را بهمنزلۀ پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیری مکرر و با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخۀ 19تحلیل شدند.<br /> یافتهها نشان داد که در مراحل پسآزمون و پیگیری بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای تحریف شناختی و معنای تحصیل تفاوت معناداری وجود دارد؛ یعنی آموزش تفکر نقادانه باعث کاهش معنادار تحریفهای شناختی و افزایش معنای تحصیل دانشجویان شد (p <0/01). نتایج پژوهش این فرضیه را تأیید کرد که آموزش تفکر نقادانه بر تحریف شناختی بینفردی شامل خردهمقیاسهای انتظار غیرواقعی، طرد در روابط، درک نادرست و همچنین معنای تحصیل تأثیر معنادار دارد.
تفکر نقادانه,تحریف شناختی بینفردی,معنای تحصیل,دانشجویان پزشکی
https://jcp.samt.ac.ir/article_107388.html
https://jcp.samt.ac.ir/article_107388_56a1849cdb7884d64142b705d34af78c.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)
روانشناسی فرهنگی
2588-7211
2676-6388
3
2
2020
02
20
بررسی مقایسهای کلیشه جنسیتی برتری تفکر مردان و احساس زنان در میان دانشجویان
91
107
FA
محمد
کفیلی
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، مشهد، ایران
mohamadkafili63@gmail.com
10.30487/jcp.2020.203653.1088
کلیشههای جنسیتی از دیرباز نقش تعیینکنندهای در شکلگیری نگرش انسان به تواناییهای زنان و مردان و بهویژه تفاوتهای میان این دو جنس داشتهاند. اما نتایج بیشتر دادهها و پژوهشهای علمی با آنچه کلیشههای جنسیتی به ما آموختهاند مغایرت دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسهای کلیشۀ جنسیتی برتری تفکر در مردان و احساس در زنان در میان دانشجویان بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علّی مقایسهای بود و جامعۀ آماری آن 12000 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بودند. 370 نفر بهمنزلۀ حجم نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامۀ ویژگیهای شخصی وابسته به جنس اسپنس و پرسشنامۀ سنخنمای مایرز ـ بریگز بود. دادههای پژوهش بر اساس آزمون تیمستقل و تحلیل کواریانس با کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس. تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای حاصل از این پژوهش بدین شرح است: بین دانشجویان زن و مرد در کارکردهای تفکر و احساس، تفاوت معنادار وجود دارد. دانشجویان زن نمرات بالاتری در احساس و دانشجویان مرد نمرات بالاتری در کارکرد تفکر گرفتهاند. بین دانشجویان زن و مرد در کارکردهای شهود و تفکر تفاوت معنادار یافت نشد. بنابراین از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که زنان در دوراهی تفکر و احساس بیشتر ارزشگذاری از طریق احساس را بر تفکر ترجیح میدهند.
تفکر,احساس,نقشهای جنسیتی,کلیشۀ جنسیتی,جنسیت
https://jcp.samt.ac.ir/article_107389.html
https://jcp.samt.ac.ir/article_107389_209fdad1bd2a6f536dbb07c47f123055.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)
روانشناسی فرهنگی
2588-7211
2676-6388
3
2
2020
02
20
اثر خانوادهگرایی بر خودکمبینی، انگیزش تحصیلی و عزت نفس با میانجیگری رابطۀ مادر ـ دختر
108
123
FA
ذبیح اله
عباس پور
0000-0001-7387-1630
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ایران
z.abbaspour@scu.ac.ir
سامره
کریمی
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
amiraliamiri13@gmail.com
عباس
امان الهی
دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
a.amanelahi@scu.ac.ir
10.30487/jcp.2020.198810.1073
هدف این تحقیق بررسی نقش واسطهای رابطۀ مادر - دختر در رابطۀ بین خانوادهگرایی با خودکمبینی، انگیزش تحصیلی، عزت نفس دانشآموزان متوسطۀ اول و دوم شهرستان مسجدسلیمان بود. جامعۀ آماری این پژوهش دانشآموزان دختر متوسطۀ اول و دوم شهرستان مسجدسلیمان بودند که از بین آنها، 250 نفر بهشیوۀ نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس خانوادهگرایی نگرشی، مقیاس انگیزش تحصیلی، مقیاس عزت نفس روزنبرگ و مقیاس رابطۀ والد - فرزند بودند. برای تحلیل دادهها از معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین خانوادهگرایی با انگیزش تحصیلی، عزت نفس و رابطۀ مادر - دختر رابطۀ مثبت و معنادار و بین خانوادهگرایی با خودکمبینی رابطۀ منفی و معنادار وجود دارد. پس از حذف دو مسیر غیر معنادار، مدل نهایی برازندگی مناسبی را نشان داد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که خانوادهگرایی هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیر مستقیم و از طریق رابطۀ مادر - دختر بر انگیزش تحصیلی اثر مثبت و معنادار داشت. همچنین خانوادهگرایی از طریق رابطۀ مادر - دختر اثر غیر مستقیمی بر عزت نفس و خودکمبینی داشت. زندگی با ارزشهای خانوادگی و ارجح قرار دادن خانواده بر خود فرد میتواند باعث ایجاد احساس تعلق شود. ارزشهای خانوادگی شامل روابط نزدیک با اعضای خانوادۀ گسترده، ابراز عشق و علاقه، نصیحتشنوی از اعضای خانواده در موقعیتهای دشوار، مسئولیتپذیری و مشارکت فکری در زمان تصمیمگیریها میتواند کیفیت تعاملات خانوادگی بهخصوص رابطۀ مادر را تسهیل کند. این روند میتواند مبنای سلامت روان و سایر موفقیتهای دانشآموزان باشد.
خانوادهگرایی,خودکمبینی,انگیزش تحصیلی,عزت نفس,رابطۀ مادر- دختر
https://jcp.samt.ac.ir/article_107390.html
https://jcp.samt.ac.ir/article_107390_aaace07b9087d666b32f820dd12302cc.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)
روانشناسی فرهنگی
2588-7211
2676-6388
3
2
2020
02
20
نقش رابطة استرس والدگری و داغ اجتماعی با تعاملهای والد ـ فرزند در مادران کودکان مبتلا به اُتیسم
124
138
FA
راحه
نیکبخت
داشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد ،ایران.
r.nikbakht65@gmail.com
سید عباس
حقایق
استادیار گروه روانشناسی،واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد ،ایران
abbas_haghayegh@yahoo.com
10.30487/jcp.2020.211052.1099
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ استرس والدگری و داغ اجتماعی با ابعاد تعاملهای والد - کودک مادران دارای کودک مبتلا به اُتیسم بود. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و جامعۀ آماریِ آن را مادران کودکان اُتیسم مراکز ویژۀ اُتیسم شهرستان اصفهان تشکیل میدادند. به شیوۀ نمونهگیری در دسترس، 85 نفر از مادران دارای کودکان با اختلال طیف اُتیسم انتخاب شدند و از آنها خواسته شد به پرسشنامههای استرس والدگری، داغ اجتماعی و تعاملات مادر - کودک پاسخ دهند. برای تحلیل دادهها از رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که داغ اجتماعی بهطور معناداری طرد را پیشبینی میکند. بین داغ اجتماعی و استرس والدگری با ابعاد تعاملات والد - فرزند رابطۀ معناداری مشاهده نشد. این نتایج در ضریب همبستگی پیرسون نیز تأیید شد. با توجه به نتایج بهدستآمده، می توان گفت، یکی از مهمترین پیامد احتمالی احساس داغ اجتماعی مادران کودکان مبتلا به اُتیسم، احساس طردشدگی است.
اُتیسم,استرس والدگری,داغ اجتماعی,تعاملات والد - کودک
https://jcp.samt.ac.ir/article_107391.html
https://jcp.samt.ac.ir/article_107391_0f636eb103ab5a82565387c9ae20d08a.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)
روانشناسی فرهنگی
2588-7211
2676-6388
3
2
2020
02
20
پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس انگیزههای استقبالی و اجتنابی فداکاری و رفتارهای فداکارانه در بافت فرهنگی اهواز
139
155
FA
توفیق
البوغبیش
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهدی چمران اهواز
tofighzizo70@gmail.com
رضا
خجسته مهر
استاد گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
khojasteh_r@scu.ac.ir
ذبیح اله
عباس پور
0000-0001-7387-1630
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
z.abbaspour@scu.ac.ir
10.30487/jcp.2020.204517.1090
مطالعات نشان میدهند که انگیزه و رفتارهای فداکارانه میتوانندبه شکلهای مختلف بر رضایت زناشویی اثر بگذارند.پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رضایت زناشویی مردان و زنان بر اساس متغیرهای انگیزههای استقبالی، انگیزههای اجتنابی فداکاری و رفتارهای فداکارانۀ زنان و مردان شهر اهواز انجام شد.بهمنظور دستیابی به این هدف 300 فرد متأهل با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی از نوع دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای پژوهش شامل سنجۀ ادراک رفتارهای فداکارانه (PSM)، سنجۀ انگیزههای فداکارانه (MSM)، سنجۀ ارزیابی رابطه (RAS) ازسوی آنها تکمیل شد. طرح تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نتایج نشان داد که در نمونۀ مردان از بین متغیرهای پیشبین، متغیرهای رفتارهای فداکارانه و انگیزههای اجتنابی فداکاری، توانایی پیشبینی رضایت زناشویی را دارند، همچنین، در نمونۀ زنان از بین متغیرهای پیشبین، متغیرهای رفتارهای فداکارانه و انگیزههای استقبالی توانایی پیشبینی رضایت زناشویی را دارند. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که دستهای از متغیرها در مردان مثل رفتارهای فداکارانه و انگیزههای اجتنابی فداکاری نقش تعیینکنندهتری در پیشبینی رضایت زناشویی دارند. همچنین در زنان هم دستهای از متغیرها مثل رفتارهای فداکارانه و انگیزههای استقبالی نقش تعیینکننده و مهمتری در پیشبینی رضایت زناشویی دارند. شناسایی و کار بر روی این دسته از متغیرها، نقشی اثرگذار بر رضایت زوجین و روابط خانوادگی خواهد داشت.
رضایت زناشویی,انگیزههای استقبالی,انگیزههای اجتنابی فداکاری,رفتارهای فداکارانه
https://jcp.samt.ac.ir/article_107392.html
https://jcp.samt.ac.ir/article_107392_a0941885f97bcb8a4d7dcfe3da05751f.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)
روانشناسی فرهنگی
2588-7211
2676-6388
3
2
2020
02
20
نقش فضای مجازی در گسترش جراحیهای زیبایی در زنان
156
170
FA
حدیثه
نوروزی شادهی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مؤسسۀ آموزش عالی رحمان رامسر، رامسر، ایران.
hadise.n71@gmail.com
معصومه
ملکی پیربازاری
0000-0003-3107-1381
استادیار گروه روانشناسی، مؤسسۀ آموزش عالی رحمان رامسر، رامسر، ایران
maleki.m@rahman.ac.ir
سیروس
صالحی
استادیار گروه روانشناسی، مؤسسۀ آموزش عالی رحمان رامسر، رامسر، ایران.
salehi@rahman.ac.ir
10.30487/jcp.2020.223485.1111
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فضای مجازی در گسترش جراحیهای زیبایی در زنان انجام شد<strong>.</strong> طرح پژوهش توصیفی از نوع علّی مقایسهای بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر همۀ زنان بالای 18 سالی بودند که در سال 1398 به کلینیکهای جراحی زیبایی در شهر لاهیجان مراجعه کردند و عمل جراحی زیبایی انجام دادند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر از زنانی که به مراکز زیبایی مراجعه کرده و عمل زیبایی انجام داده بودند، برای نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. همچنین گروه مورد مقایسه شامل 30 زن بالای 18 سال بود که هیچگونه عمل زیبایی انجام نداده بودند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساختۀ کاربرد آسیبشناختی از فضای مجازی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t مستقل و آزمون خی دو استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد میزان کاربرد آسیبشناختی از فضای مجازی بین زنانی که جراحی زیبایی انجام دادهاند و زنانی که جراحی زیبایی انجام ندادهاند، متفاوت است. همچنین میزان تحصیلات در زنانی که جراحی زیبایی انجام داده و نداده بودند، تفاوت معنادار ندارد. به علاوه میزان کاربرد آسیبشناختی از فضای مجازی بین گروه زنان دارای مدرک تحصیلی کاردانی و پایینتر و گروه زنان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر تفاوت ندارد. نتایج پژوهش نشان میدهد فضای مجازی در گسترش جراحیهای زیبایی در زنان با مدارک تحصیلی مختلف نقش دارد. از نتایج پژوهش حاضر میتوان در کلینیکهای زیبایی برای شناخت و مشاوره با زنانی که به دلایل کاربرد آسیبشناختی از فضای مجازی بهدنبال جراحی زیباییاند، استفاده کرد.
کاربرد آسیبشناختی,رواج جراحی زیبایی در میان زنان,فضای مجازی
https://jcp.samt.ac.ir/article_107393.html
https://jcp.samt.ac.ir/article_107393_213299c063e6346e5ca1fc8b0b5baddf.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)
روانشناسی فرهنگی
2588-7211
2676-6388
3
2
2020
02
20
تجارب زندگی دختران مجرد و غیرشاغلِ سی تا چهل سالۀ شهر تهران
171
186
FA
آناهیتا
خدابخشی
0000-0001-9466-3013
گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران
anna_khodabakhshi@yahoo.com
زهرا
پیش بهار
گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران
zahraapb@yahoo.com
10.30487/jcp.2020.212816.1100
پژوهش حاضر به بررسی تجارب زندگی دختران غیر شاغل 30 تا 40 سال مجرد شهر تهران پرداخته است. این پژوهش با روش کیفی و از نوع پدیدارشناختی توصیفی صورت گرفته است. جامعۀ پژوهش دختران مجرد غیر شاغل 30 تا 40 سال شهر تهران بودند که از میان آنها نمونهای شامل 17 دختر بهصورت نمونهگیری مبتنی بر هدف در سال 1396 انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات، مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل محتوای هفتمرحلهای کلایزی استفاده شد. مضامین استخراجشده از مصاحبهها نشان داد کهفشارهای منفی و مثبت ناشی از تجرد در ابعاد فردی، خانودگی و اجتماعی را میتوان تقسیمبندی کرد. طبق نتایج این پژوهش، تأخیر در ازدواج دختران بالای 30 سال باعث تجربه کردن استرسهای گوناگونی در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی میشود که ممکن است سلامت روانی فرد را با خطراتی مواجه سازد. نتایج دیگر این پژوهش حاکی از آن است که متأسفانه افسردگی و اضطراب یکی از پیامدهای تجرد بالای 30 سال در دختران است که بیکاری و نگاه منفی جامعه و اطرافیان به آن دامن زده است.
تجارب زندگی,دختران غیرشاغل,دختران مجرد,مطالعۀ پدیدارشناختی
https://jcp.samt.ac.ir/article_107394.html
https://jcp.samt.ac.ir/article_107394_63622de2a984035a89332bd8f8bc7b6c.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)
روانشناسی فرهنگی
2588-7211
2676-6388
3
2
2020
02
20
اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر کمرویی و انگیزة پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر ابتدایی نارساخوان
187
203
FA
شیرین
رجبیون اسگندانی
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران
rajabion993@gmail.com
امیر
پناه علی
استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز ایران.
panahali@iaut.ac.ir
10.30487/jcp.2020.213461.1103
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر کاهش کمرویی و افزایش انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص (نارساخوان) دختر مقطع ابتدایی ناحیۀ 4 تبریز بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش دانشآموزان نارساخوان دختر مقطع ابتدایی ناحیۀ 4 شهر تبریز در سال تحصیلی 1397-1398 بودند که به روش نمونهگیری هدفمند بر اساس ملاکهای ورود و خروج به تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه شامل 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر برای گروه کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کمرویی چیک - بریگز، انگیزش پیشرفت هرمنس و آزمون خواندن نصفت استفاده شد. به طوری که برای گروه آزمایش، آموزش مهارتهای حل مسئله ارائه شد؛ اما برای گروه کنترل آموزشی ارائه نشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد.<br /> نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای حل مسئله بر کمرویی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد و باعث کاهش کمرویی و افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص میشود. بنابراین آموزش مهارتهای حل مسئله نقش مهمی در کمرویی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارد.
انگیزش پیشرفت تحصیلی,کمرویی,مهارتهای حل مسئله,نارساخوانی
https://jcp.samt.ac.ir/article_107395.html
https://jcp.samt.ac.ir/article_107395_a68f4bc9df4fcbcbe695c749c2565607.pdf