%0 Journal Article %T تدوین مدل مفهومی مقابله با استرس بر اساس آیات قرآن با تاکید بر استرس‌های ناشی از روابط بین انسانی %J روان‌شناسی فرهنگی %I سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) %Z 2588-7211 %A اسماعیلی, هادی %A رفیعی هنر, حمید %A توکلی, محمدرضا %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 5 %N 1 %P 112-137 %! تدوین مدل مفهومی مقابله با استرس بر اساس آیات قرآن با تاکید بر استرس‌های ناشی از روابط بین انسانی %K استرس %K مقابله %K روابط بین فردی %K قرآن %K ارتباط با واقعیت %R %X پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل مفهومی مقابله با استرس براساس آیات قرآن و با تأکید بر استرس‎‌های ناشی از روابط بین‎‌فردی انجام شد. روش پژوهش در این تحقیق، به‎‌صورت تحلیل محتوای کیفی شیه و شانون به‎‌شیوۀ تحلیل محتوای عرفی و قراردادی بود. بدین منظور ابتدا با تعیین واحد تحلیل معنایی، تمام آیات قرآن کریم موردبررسی قرار گرفت و آیات مربوط به موقعیت استرس‎‌زا و آیات مربوط به روش‎‌های مقابله استخراج شد. روایی محتوایی آیات مربوط به موقعیت استرس به تأیید پنج کارشناس رسید. سپس برای تحلیل داده‎‌ها، آیات مربوط به مقابله با استرس، با روش تحلیل محتوای کیفی نسخۀ شیه و شانون در سه مرحله کدگذاری شدند. روایی محتوایی کدگذاری‎‌ها به تأیید سه کارشناس رسید. یافته‎‌های پژوهش نشان داد که براساس آیات قرآن کریم، 25 موقعیت استرس‎‌زا قابل‎‌شناسایی بوده است که در آن‎‌ها چهار سبک مقابله را می‎‌توان شناسایی کرد که عبارت‎‌اند از: سبک ارتباط با خدا، سبک ارتباط با خود، سبک ارتباط با دیگران و سبک ارتباط با واقعیت. طبق مدل به‎‌دست‎‌آمده ابتدا باید زمینه‎‌ها فراهم باشد و سپس جهت مهار استرس از سبک‎‌های چهارگانه بهره‎‌مند شد. زمینه‎‌ها شامل خداشناسی، انسان‎‌شناسی، واقعیت‎‌شناسی، هستی‎‌شناسی، گذشته‎‌شناسی و آینده‎‌شناسی هستند. با بررسی رابطۀ چهار سبک مقابله که هستۀ مرکزی مدل حاضر را تشکیل می‎‌دهند و با توجه به آیات و مضامین قرآنی دربارۀ عقل و واقعیت‎‌گرایی، مشخص شد سبک ارتباط با واقعیت نقش اصلی را ایفا می‎‌کند. بنابراین، در امور تربیتی و عملی در حوزۀ سبک‎‌های مقابله، مناسب است اولویت به این سبک داده شود.  %U https://jcp.samt.ac.ir/article_137314_25b27bff644a08930e9310675e48e379.pdf