%0 Journal Article %T نقش پیش‌بینی کنندة تفکر نقادانه و نگرش به علم در سواد رسانه‌ای دانشجویان %J روان‌شناسی فرهنگی %I سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) %Z 2588-7211 %A اسمعیلی, الهام %A آقابابائی, ناصر %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 5 %N 1 %P 241-257 %! نقش پیش‌بینی کنندة تفکر نقادانه و نگرش به علم در سواد رسانه‌ای دانشجویان %K تفکر نقادانه %K علم %K نگرش به علم %K سواد رسانه‌ای %R 10.30487/jcp.2021.293631.1285 %X رسانه‎‌ها از اجزای اصلی جوامع بشری‎‌اند و زندگی ما به آن‎‌ها وابسته است به‎‌گونه‎‌ای که سواد رسانه‎‌ای و اطلاعات لازمة زندگی در جامعة امروز است. دو متغیر که می‎‌توانند با سواد رسانه‎‌ای مرتبط باشند تفکر نقادانه و نگرش به علم‎‌اند. ترسیم تصویر درست‎‌تری از روابط این متغیرها مستلزم انجام پژوهش تجربی است. بدین منظور، هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تفکر نقادانه و نگرش به علم در پیش‎‌بینی سواد رسانه‎‌ای در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بود. 180 نفر (1/76 درصد زن و 2/22 درصد مرد) با روش نمونه‎‌گیری غیرتصادفی انتخاب شدند و به پرسش‎‌نامة تفکر نقادانة ریکتس، خرده‎‌مقیاس نگرش به علم و فناوری از پرسش‎‌نامة ارتباط آموزش علوم و پرسش‎‌نامة سواد رسانه‎‌ای پاسخ دادند. داده‎‌ها با ضریب هم‎‌بستگی پیرسون و رگرسیون گام‎‌به‎‌گام تحلیل شدند. نتایج نشان داد تفکر نقادانه و نگرش مثبت به علم با سواد رسانه‎‌ای هم‎‌بستگی مثبت داشتند. همچنین، تفکر نقادانه و نگرش مثبت به علم پیش‎‌بینی‎‌کنندة معناداری برای سواد رسانه‎‌ای دانشجویان بودند. بر پایة نتایج این پژوهش پیوستگی سواد رسانه‎‌ای با مهارت‎‌های تفکر نقادانه و نگرش به علم و فناوری تأیید شد. بررسی راهکارهای تقویت تفکر نقادانه و ایجاد نگرش مثبت به علم در دانشجویان ضروری به‎‌نظر می‎‌رسد.  %U https://jcp.samt.ac.ir/article_133767_7aa09d977ac9fac3785941a9620bba3f.pdf