%0 Journal Article %T اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر مشکلات رفتاری و کارکردهای اجرایی نوجوانان بزهکار %J روان‌شناسی فرهنگی %I سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) %Z 2588-7211 %A کمال الدینی, سید شهاب %A دمهری, فرنگیس %A عزیزی, مهدیه %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 4 %N 1 %P 206-224 %! اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر مشکلات رفتاری و کارکردهای اجرایی نوجوانان بزهکار %K مشکلات رفتاری %K کارکرد اجرایی %K بازی رایانه ای %K بزهکار %R 10.30487/jcp.2020.244147.1155 %X هدف پژوهش حاضر اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر مشکلات رفتاری و کارکردهای اجرایی نوجوانان بزهکار بود. طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش­آزمون -پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی نوجوانان بزهکار در کانون‌های اصلاح و تربیت استان یزد در سال 1399 بودند که از این جامعه تعداد 30 نوجوان به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله در معرض توان‌بخشی شناختی مبتنی بر رایانه قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامۀ آخنباخ فرم کودک/ نوجوان نسخۀ والدین، آزمون عصب روان‌شناختی کانرز نسخۀ کامپیوتری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که درمان توان‌بخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر مشکلات رفتاری و کارکردهای اجرایی نوجوانان بزهکار تأثیر دارد و سبب کاهش مشکلات رفتاری و بهبود کارکردهای اجرایی در نوجوانان می­شود. به­کارگیری توان‌بخشی شناختی رایانه­ای بر مشکلات رفتاری و جنبه­های عصب شناختی در نوجوانان بزهکار پیشنهاد می­ شود.   %U https://jcp.samt.ac.ir/article_118696_9d428c7c8d75657cd0aa1cf2f3238185.pdf