@article { author = {Arjmandnia, Ali-Akbar and Maleki, Samaneh and Ghiyasi, Razieh}, title = {The role of immigration on children's behavioral problems}, journal = {Cultural Psychology}, volume = {1}, number = {1}, pages = {99-113}, year = {2017}, publisher = {The organization for researching and composing university textbooks in the humanities (SAMT)}, issn = {2588-7211}, eissn = {2676-6388}, doi = {}, abstract = {In today's world, the growing trend of immigration led to the increase of the migrantstudents population. However, the migration process for whatever reason or extendof duration, is stressful and these students are at risk in terms of psychologicalproblems. This study aims to investigate the effect of migration on the behavioralproblems of children. This is a causal-comparative research. Using randomizedcluster sampling, 364 children with their mothers were selected, so that from all theprimary and secondary schools of Kish Island, six schools (three girls schools andthree boys schools) were randomly selected, and from each school three classes wereselected, and all the students of each class with their mothers were involved in theresearch as samples. The research data were collected using the Quay & Peterson’sRevised Behavior Problem Checklist (parental version). For data analysis, Mann–Whitney U test was used. The results showed that considering the average rating,there is a significant difference between behavioral problems of native andimmigrant students, both in the total score and in the subscales of scores. The resultsindicate that the risk of behavioral problems in migrant children is significant.Having such information can be helpful in public health planning for the initialprevention of mental health problems in immigrants.}, keywords = {Immigration,Behavioral problems,mental health,and children}, title_fa = {نقش مهاجرت بر بروز مشکلات رفتاری کودکان}, abstract_fa = {در جهان امروز روند رو به رشد مهاجرت سبب شده است که جمعیت دانش‌آموزانِ مهاجر افزایش یابد. این در حالی است که فرایند مهاجرت به هر دلیلی یا هر مدتی که رخ دهد، استرس زاست و این دانش‌آموزان از نظر مشکلات روان­شناختی در معرض خطر هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مهاجرت بر بروز مشکلات رفتاری کودکان انجام شده است. پژوهش از نوع علّی ـ مقایسه­ای است. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، تعداد 364 کودک به همراه مادرانشان، انتخاب شدند. بدین ترتیب که از بین همۀ مدارس ابتدایی و راهنمایی جزیرۀ کیش، 6 مدرسه (سه مدرسۀ دخترانه و سه مدرسۀ پسرانه) به ­صورت تصادفی انتخاب و از هر مدرسه 3 کلاس انتخاب و همۀ دانش‌آموزان کلاس و مادرانشان برای نمونه وارد تحقیق شدند. داده­های پژوهش با استفاده از چک­لیست تجدیدنظر شدۀ مشکلات رفتاری کوای و پترسون (نسخۀ والدین) گردآوری شد. برای تحلیل داده­‌های پژوهش از آزمون یومن­ویتنی استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که از نظر میانگین رتبه­ایِ مشکلاتِ رفتاری، هم در نمرۀ کل و هم در نمرۀ خرده‌مقیاس‌ها، بین دو گروه دانش‌آموزان بومی و مهاجر تفاوت معناداری وجود دارد. این نتایج نشان می‌دهد خطر ابتلا به مشکلات رفتاری در کودکان مهاجر قابل توجه است. داشتن چنین اطلاعاتی می‌تواند در زمینۀ برنامه‌ریزی‌های بهداشت عمومی در پیشگیری اولیه از مشکلات بهداشت روانی مهاجران کمک کند.}, keywords_fa = {مهاجرت,مشکلات رفتاری,سلامت روان,و کودکان}, url = {https://jcp.samt.ac.ir/article_65144.html}, eprint = {https://jcp.samt.ac.ir/article_65144_6db0302637129de272b52fe1ec51b636.pdf} }