@article { author = {Teimouri, Mahdieh and Zare Bahramabadi, Mahdi}, title = {Modeling job crafting based on psychological capital and career calling mediated by organizational support}, journal = {Cultural Psychology}, volume = {5}, number = {2}, pages = {187-212}, year = {2021}, publisher = {The organization for researching and composing university textbooks in the humanities (SAMT)}, issn = {2588-7211}, eissn = {2676-6388}, doi = {10.30487/jcp.2021.310731.1325}, abstract = {Abstract: The research was administered with the aim of modeling job crafting based on psychological capital and career calling mediated by organizational support. The research method was correlation and the statistical population of the study was all employees of an Iranian holding, among them 293 persons were selected by non-randomly available methods. In this study, the job crafting questionnaires of Tims et al. (2012), the psychological capital of Luthans et al. (2007), the career calling of Dik et al. (2012) and the organizational support questionnaire of Eisenberger et al. (1986) were used. The data obtained from the questionnaires were analyzed using structural equation modeling in Amos software. The components of psychological capital, career callings and organizational support had a positive and significant correlation with the components of job crafting. The fit of the measurement model with the collected data was acceptable and the sum of the squares of multiple correlations for the job crafting variable was 0.62. Based on these findings, psychological capital and career calling and organizational support explained a total of 62% of the variance of job crafting. The results also show the direct effect of psychological capital and career calling and their indirect effect through organizational support on job crafting. According to the research findings, it can be concluded that by improving organizational support, career calling and psychological capital of employees upgrade the job crafting of employees.}, keywords = {Keywords: job crafting,psychological capital,career calling,organizational support}, title_fa = {مدل یابی دگرگون سازی شغلی بر مبنای سرمایه روانشناختی و رسالت شغلی با میانجیگری حمایت سازمانی}, abstract_fa = {    پژوهش حاضر با هدف مدل یابی دگرگون سازی شغلی برمبنای سرمایه روانشناختی و رسالت شغلی با میانجیگری حمایت سازمانی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان یک هلدینگ ایرانی بودند که از بین آنها 293 نفر به شیوه غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه­های دگرگون ­سازی شغلی، سرمایه روانشناختی، رسالت شغلی، و پرسشنامه حمایت سازمانی مورد استفاده قرار گرفتند. داده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار ایموس تحلیل شدند. مولفه­های سرمایه روانشناختی، رسالت شغلی و حمایت سازمانی با مولفه­های دگرگون­ سازی شغلی همبستگی مثبت و معناداری داشتند.  برازش مدل اندازه گیری با داده­های گردآوری شده قابل قبول بود و مجموع مجذور همبستگی­های چندگانه برای متغیر دگرگون­سازی شغلی 62/0 بود. براساس این یافته­ها، سرمایه روانشناختی و رسالت شغلی و حمایت سازمانی درمجموع 62 درصد از واریانس دگرگون سازی شغلی را تبیین کردند  .همچنین نتایج مبین اثر مستقیم سرمایه روانشناختی و رسالت شغلی و اثر غیرمستقیم آنها با میانجیگیری حمایت سازمانی بر دگرگون سازی شغلی است. باتوجه به یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که با ارتقای حمایت سازمانی، رسالت شغلی و سرمایه روانشناختی کارکنان می­توان دگرگون­ سازی شغلی کارکنان را ارتقا داد.}, keywords_fa = {دگرگون ‌سازی شغلی,سرمایه روانشناختی,رسالت شغلی,حمایت سازمانی}, url = {https://jcp.samt.ac.ir/article_140857.html}, eprint = {https://jcp.samt.ac.ir/article_140857_2bc74fc7c5c6beaa6062ce74bbd406a9.pdf} }