@article { author = {Moradi, Fateme and Askarizadeh, Ghasem and Bagheri, Masoud}, title = {Relationship between Mind Wandering and Cognitive Failure in Middle Age: The Mediating Role of Metacognition}, journal = {Cultural Psychology}, volume = {5}, number = {2}, pages = {169-185}, year = {2021}, publisher = {The organization for researching and composing university textbooks in the humanities (SAMT)}, issn = {2588-7211}, eissn = {2676-6388}, doi = {10.30487/jcp.2021.270319.1235}, abstract = {Given that the population of the country is aging, the study of cognitive functions related to aging deserves attention. The aim of this study was to investigate the mediating role of metacognition in the relationship between mind wandering and cognitive failure. The research design was descriptive-correlational and statistical population consisted of all middle-aged in Shiraz in 2020. In order to collect data, questionnaires of mind wandering, metacognition and cognitive failure were used. The research sample was 228 middle-aged through online recall and via social network and were assessed with questionnaires of mind wandering, metacognition and cognitive failure were used. The results of data analysis showed that mind wandering has a significant positive relationship with metacognition and cognitive failure. There was a significant positive relationship between metacognition and cognitive failure. Also the results of path analysis indicated that metacognition has a mediating role in the relationship between and mind wandering and cognitive failure. Therefore, according to the results of the present study, by providing therapeutic interventions based on reducing mind wandering and negative metacognitive beliefs, the rate of cognitive failure in middle-aged people can be reduced and thus to prevent or control cognitive decline in middle age and elderly.}, keywords = {Mind wandering,metacognition,Cognitive failure,middle age}, title_fa = {رابطه سرگشتگی ذهنی و نارسایی شناختی در میانسالی: نقش واسطه ای فراشناخت}, abstract_fa = {باتوجه به اینکه جمعیت کشور رو به پیری می­رود، بررسی کارکردهای شناختی مرتبط با افزایش سن قابل توجه است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ای فراشناخت در رابطۀ سرگشتگی ذهنی و نارسایی شناختی انجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع هم‌بستگی و جامعۀ آماری، تمام میان‌سالان شهر شیراز در سال 1399 بود. نمونۀ پژوهش 228 میان‌سال بودند که با استفاده­ از پرسش‌نامۀ سرگشتگی ذهنی، مقیاس فراشناخت و پرسش‌نامۀ نارسایی شناختی به‌صورت اینترنتی و از طریق شبکه­های مجازی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد سرگشتگی ذهنی با فراشناخت و نارسایی شناختی رابطۀ مثبت معناداری دارد. بین فراشناخت و نارسایی شناختی نیز رابطۀ مثبت معناداری مشاهده شد. همچنین نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که فراشناخت در رابطۀ سرگشتگی ذهنی با نارسایی شناختی نقش واسطه­ای دارد. بنابراین، باتوجه به نتایج پژوهش حاضر با فراهم کردن مداخلات درمانی مبتنی‌بر کاهش سرگشتگی ذهنی و باورهای فراشناختی منفی می­توان میزان نارسایی شناختی میان‌سالان را کاهش داد و بدین طریق در جهت پیشگیری یا کنترل زوال شناختی در دوران میان‌سالی و سالمندی اقدام کرد. }, keywords_fa = {سرگشتگی ذهنی,فراشناخت,نارسایی شناختی,میانسالی}, url = {https://jcp.samt.ac.ir/article_140104.html}, eprint = {https://jcp.samt.ac.ir/article_140104_979464fb963b2d512f1c242c951e4979.pdf} }